Személyautók és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátása

Egy elektromos meghajtású áruszállító kisteherautó. - A kép forrása: autonavigator.hu

Elfogadta a személyautók és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről szóló megállapodást az Európai Parlament (EP) szerdán. A strasbourgi plenáris ülésen 521:63 arányban megszavazott, bár még az uniós tagországok kormányait tömörítő tanács jóváhagyására váró egyezség értelmében az új személyautóknál 37,5 százalékkal, míg a könnyű haszongépjárműveknél 31 százalékkal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra a 2021-es szinthez képest.

A kép forrása: autonavigator.hu

Az Európai Unió társjogalkotó intézményei decemberben hozták tető alá az előzetes megállapodást, ami szakértők szerint fontos a közlekedési szektor modernizálása érdekében. A brüsszeli testület eredeti javaslata 30 százalékról szólt mindkét kategória esetében. Az intézményközi tárgyalásokon az Európai Parlament 40 százalékot próbált elérni, a tagállamok kormányait tömörítő tanács pedig 35 százalékot a személyautóknál, 30 százalékot a kisteherautóknál. A kompromisszum értelmében 2025-re közbülső célként 15 százalékos csökkentést kell elérni.  A célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagára vonatkoznak majd, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni. Az elfogadott értékek lényegesen magasabbak annál, mint amit az autóipar és több tagállam, például Németország szeretett volna. Számos környezetvédelmi szervezet azonban ezeknél is tovább ment volna. A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest. Hölvényi György KDNP-s képviselő arról számolt be, hogy a magyar néppárti delegáció a magyarországi gazdasági növekedést és az autóiparban dolgozók ezreinek érdekeit szem előtt tartva tartózkodott a szavazáson. “A környezetvédelem mellett Magyarország és az EU ipari versenyképességének megőrzése is kiemelt érdek, ezért szem előtt kell tartani az autóipari ágazat szempontjait is” – közölte. Szakértők szerint rendkívül nehéz volt tető alá hozni a kompromisszumot, és ez egyike volt azon ügyeknek az EU-ban, amelyekben a legintenzívebb lobbitevékenység volt tapasztalható tavaly, egyebek mellett az autó- és olajipari vállalatok, más gyártók és környezetvédelmi szervezetek részéről. A megállapodást még a miniszterek tanácsának is meg kell erősítenie hivatalosan, ez várhatóan hamarosan megtörténik. Európában évente 400 ezer haláleset írható a légszennyezés számlájára. (Forrás: MTI)

 A kép forrása: nagyhaszon.hu

Az egyesek által olyan sokat bírált Paksi Atomerőmű-bővítés kormányzati célja mégis-csak az, hogy csökkenteni lehessen az üvegház-hatású gázok kibocsátását Magyarországon. A személyautók és kisteherautók károsanyag-kibocsátását az elektromos meghajtás elterjesztésével hatékonyan lehet csökkenteni, amennyiben két fontos feltétel teljesül.

  • A járművek elektromos töltéséhez nem az elavult széntüzelésű erőművekben előállított elektromos áramot használjuk, hanem például megbízható mennyiségben és folyamatosan előállított atomenergiát.
  • Az elhasznált és az elektromos áram tárolására szolgáló telepek anyaga a gépkocsikból nem a szemétbe kerül, hanem szétbontva újra-hasznosításra.

A Polgári Kisgazdák véleménye az, hogy az elektromos közúti közlekedés rohamos terjedését ma már nem lehet megállítani. Ugyanakkor az is egyre valószínűbb, hogy sok mezőgazdasági gép, így a növényvédelem, az öntözés, a kertészetek gépei és a könnyű kistraktorok elektromos motorral fognak üzemelni. A gazdaságnak mindenképpen szüksége lesz a megbízható elektromosáram-forrásra. A Paksi Erőmű bővítése ezért nem halasztható tovább. (KPE)