Megszűnik az egységes garanciaidő, növekedik a jótállás

Fotó: Shutterstock

Budapest – Csak a százezer forint alatti termékeknél marad érvényben az eddig bevett éves garancia.

Jövő évtől meghosszabbodik a jótállási idő a 100 000 forint feletti termékekre, ami jelentős többletfeladatokat jelent az érintett vállalkozások számára – hívja fel a figyelmet az EY. A 2021. január elsejétől esedékes változások megfelelő jogi és szervezeti átalakításokkal ugyanakkor nem csak megnövekedett terheléshez, hanem új vásárlókhoz is vezethetik a cégeket.

Az eddig egységesen irányadó, egy éves jótállási idő jövő év elejétől sávossá válik a június közepén közzétett 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet értelmében.

Januártól csupán a 10 000 és 100 000 forint között értékesített termékekre marad érvényben az eddig bevett éves garancia. A 100 000 és 250 000 forint közötti tételeknél a jótállás már két évre bővül, míg

a 250 000 forintnál drágább tartós fogyasztási eszközök esetében három évre emelkedik.

„Az érintett vállalkozásoknak érdemes időben letárgyalniuk a szervizpartnerekkel kötött beszállítói és forgalmazói szerződéseket. A garanciaidő növekedése ugyanis bővülő kötelezettségekkel jár többek között az anyagellátás, a rendelkezésre állás és a logisztika területén, amit magasabb költséget eredményezhet a cégek számára. Ezeket a terheket a jótállási időszak növekedésének megfelelően kell a feleknek megosztani a beszállítói láncon belül” – hangsúlyozta dr. Losonci András, a Vámos-Nagy Ernst & Young Ügyvédi Iroda kereskedelmi jogra szakosodott ügyvédje.

A szabályozásváltozásnak köszönhetően nem csak az eddig egységes garanciaidő, de a jótállási jegy kiállításának előírásai, valamint a fogyasztói igények rendezésének módja és határidői is módosulnak – tette hozzá a szakember.

A következő időszakban tehát a kereskedelmi vállalkozások számára szükséges lehet a javítási és cserehatáridők, a panaszkezelési folyamatok, az ügyféltájékoztatók, valamint a belső eljárásrendek újragondolása. Azok a cégek azonban, amelyek megfelelő jogi és szervezeti átalakításokkal reagálnak a változásra, a többletfeladatokkal érdemben növelhetik a vásárlói élményt, ami hosszú távon pozitív hatással lehet az eredményességükre is.

Forrás: Ernst & Young | info@dehir.hu