A fenti címmel jelent meg december közepén új kormányrendelet.
Első részben ez egyes külföldre illetve külföldről történő utazásokat érint.
A jövőben a Főigazgatóság biztosítja a kishatárforgalmi engedélyben, a magyar állampolgárok harmadik ország állampolgárságával rendelkező családtagjai részére kiadott tartózkodási kártyákban elektronikusan tárolt adatok kiolvasására jogosult hatóságok eszközei számára a hozzáféréshez szükséges tanúsítványok kiállítását.
Az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter dokumentumellenőrző-hitelesítő tanúsítványt bocsát ki, ill. az arra jogosult hazai rendszernek biztosítja a kiolvasáshoz szükséges tanúsítványt.
A harmadik országokbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló rendelet a korábbiaknál pontosabban határozza meg a Fehér kártya kiadásának, meghosszabbításának feltételeit. Ennek keretében a munkaviszonyt, tevékenységet igazolni kell, és azt is, hogy legalább hat hónapig havi kettőezer euro feletti lesz a jövedelem.
Harmadik országbeli állampolgár ideiglenes letelepedési engedélyének kiadása avagy visszavonása során elsőfokon z Alkotmányvédelmi Hivatal vagy a Terrorelhárítási Központ, másodfokon a polgári nemzetbiztonsági szolgáltok irányításáért felelős minisztert jelölték ki eljárásra. Szakhatóságként a megyei rendőr-főkapitányság ill. az Országos Rendőr-főkapitányság jár el.
A menedékjogról szóló eddigi szabályok kiegészítéseként meghatározták, hogy a kérelmező saját költségére orvosi vizsgálatnak vetheti alá magát annak bizonyítására, hogy üldöztetése során súlyos bántalmazásokat szenvedett. A hatóság indokolt esetben egészségügyi szolgáltatót vagy szakértőt vehet igénybe ezen adatok ellenőrzésére.
A Polgári Kisgazdák számára megnyugtató, hogy a több szempontból változó, nehezedő körülmények között a hatóságok kellő alapossággal fognak eljárni, ezáltal is szolgálva az ország és az állampolgárok biztonságát.
Dr. Bakos Zoltán, KPE szakértő