Bár kérhetjük a telemarketinges hívások tiltását ezzel nem mindig lehet célt érni. A vállalatok van, hogy akkor is felhívnak minket, amikor ezt egyébként nem szabadna.A reklámcélú hívások sokszor roppant bosszantóak tudnak lenni. Van, hogy percekig kell magyarázni egy „csodaszert” áruló sales-esnek, hogy nem kérünk a termékéből. Okkal merülhet fel a kérdés, hogy egyáltalán, hogy jutnak hozzá a számunkhoz?
Mint Keszey Gábortól, a Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda partnerétől megtudtuk több forrást is használnak a cégek, de nem mindegyik legális.
Nézzük az opciókat:
1. A társaságok használhatják a telefonkönyveket. Viszont nem hívhatnak fel csak úgy akárkit. Az előfizetők ugyanis jelezhetik a telefonszolgáltatójuknak, ha nem kérnek marketing jellegű kapcsolatfelvételt. Ha élünk ezzel a lehetőséggel akkor a digitális telefonkönyvben egy „§” jel fog feltűnni a nevünk mellett. A kérésünket pedig a törvény szerint minden reklámozónak tiszteletben kell tartania.
2. Van, hogy a társaságok kifejezetten azokat a telefonszámokat keresik fel, amelyeket maguk gyűjtöttek be, például ügyfélkapcsolat során.
Ha jogszerűen járnak el, akkor az érintetteket előzetesen kikérdezik arról, hogy a telefonszámukat használhatják-e marketing célra.
3. Ennél rizikósabb terepnek számít, amikor a telemarketinget használó vállalat különféle adatbázisokat vásárol vagy bérel. A gond az, hogy jellemzően nem jogszerűen használják az így megszerzett telefonszámokat, mivel nem győződnek meg róla, hogy azokat eredetileg milyen célból gyűjtötték, illetve azok marketing célból lelettek-e letiltva.
4. Hasonlóan problémás az is, amikor számgenerálással nyerik ki a telefonszámokat.
Hisz előfordulhat, hogy olyan személyek is a hívólistára kerülnek, akik korábban tiltakoztak a megkeresés ellen. Emiatt a véletlenszerűen generált számok marketing célú felhasználása sérti az elektronikus hírközlési törvény idevonatkozó rendelkezéseit, másrészt jogellenes adatkezelési tevékenységet valósít meg.
A hívó kötelezettségei
A telefonhívás megkezdésekor a hívó fél – akár a cég, akár az általa megbízott call center kezdeményezi a hívást – köteles tájékoztatni a hívott felet, a hívó (adatkezelő) személyéről, a hívás (adatkezelés) céljáról, az adatok forrásáról, arról, hogy a beszélgetés rögzítésre kerül-e, az adatkezelés időtartamáról, az érintett jogairól, illetve arról, hogy hol kaphat további, részletes tájékoztatást.
Az érintettnek minden esetben lehetősége van a hatályos adatvédelmi jogszabályi rendelkezések – így elsősorban az általános adatvédelmi rendelet, a GDPR – alapján, hogy bármikor tájékoztatást kérjen személyes adatai kezelésével összefüggő körülményekről, illetve hozzáférjen a személyes adataihoz.
tájékoztatta a növekedés.hu-t Keszey Gábor. Mint elárulta: ha nem nyilatkoztunk róla korábban, hogy nem kérünk telemarketinges hívásokat, akkor egyébként teljesen legális, ha az előzetes hozzájárulásunk nélkül egy cég reklámcéllal felhív minket.
Már amennyiben a beszélgetés élőbeszédben zajlik, tehát nem egy géppel kommunikálunk a mobilunkon keresztül és a cég teljesíti a jogszabály által előírt adatvédelmi követelményeket. Viszont ha a hívás automatizált, akkor a társaság csak akkor tartja be a törvény betűit, ha előzetesen megszerezték a jóváhagyásunkat.
Ha zavarnak minket a reklámcélú hívások, akkor a szolgáltatónknál érdemes minél előbb kérni a tiltásukat.
Bár az illegális megkereséseket így nem lehet mind kiszűrni, a fölösleges megkeresések jó részét ezzel már el lehet kerülni.
Forrás: novekedes.hu, DJ