Hosszú távon a hidrogén is nyertese lehet az energiahordozók jelenleg politikailag bizonytalan helyzetének. 2040 után az energiaellátás akár 60 százalékát is ez az anyag adhatja – véli a Magyar Hidrogénszövetség elnöke.
A magyar kormány – összhangban a külföldi gyakorlattal – 2021 májusában fogadta el a nemzeti hidrogénstratégiát, meghirdetve azokat a lépéseket, amikkel a 2050-re célul kitűzött klíma-, illetve szén-dioxid semlegességet el lehet érni – idézte föl Lepsényi István.
A hidrogén felhasználása a jövőben
- a mobilitás,
- az energetika és
- az ipar
területén várható kiemelt mértékben.
A hidrogénszövetség elnök kiemelte: előbbi hidrogénre történő átállítása azért is nagyon fontos, mert jelen pillanatban a mobilitás adja a CO2-kibocsátás körülbelül 30 százalékát,
és valamennyi nemzetközi törekvés azt mutatja, hogy az elkövetkezendő évtizedben jelentős mértékben fog bővülni a közúti-, légi- és vízi közlekedés. Vagyis nemcsak a növekedés által generált kibocsátást kell csökkenteni, hanem el kell érni azokat a megoldásokat, amikkel a közlekedés egyáltalán nem fog szén-dioxidot kibocsátani – magyarázta.
Lepsényi István elmondása alapján a jelenlegi világgazdasági helyzetben, gondolván elsőként az ukrajnai háborúra, egyértelműen megnövekedett az alternatív energiahordozók, köztük a hidrogén előállítása és felhasználása iránti érdeklődés, hiszen ezzel csökkenthető az orosz földgáztól való függőség, illetve megfelelő mértékű zöldenergiával szolgálhat egyéb célokra is.
A szakértő emlékeztetett, a hidrogén jelen pillanatban kizárólag az iparban hasznosul, évi 160-180 ezer tonna mennyiségben. Megítélése szerint a hidrogén-technológiát
20-30 éven belül az energiaellátás mintegy 60 százalékát fogja adni,
amivel az egyik legfontosabb energiaeszközzé válhat.
Ami a hidrogénalapú teherszállítást illeti, a szövetség elnöke hangsúlyozta: ahhoz, hogy általánossá váljon a működés, az kell, hogy töltőállomások létesüljenek, valamint, hogy biztosítva legyen a zöldhidrogén. Emellett természetesen hidrogénüzemű járművek is kellene – tette hozzá Lepsényi István jelezve, hogy annak vizsgálata még folyik, hogy hogyan lehet ezt gazdaságossá tenni, mert
nem kizárólag az a lényeg, hogy zöld legyen a forgalom, hanem hogy ne is növekedjen érezhetően a költsége.
A hidrogén alkalmazása az autóbuszokra, a hazai vasúti-, a légi és a vízi közlekedésre is kiterjedhet a jövőben – osztotta meg végül a szövetség jövőbeni terveit Lepsényi István.
Forrás: infostart.hu, Domanits András