Történelmi jelentőségű út és járdafejlesztés indul Békéscsabán

Fotó Hidvégi Dávid, behir.hu

Közel 10 milliárd forintból újulnak meg a kertvárosi részek a megyeszékhelyen, amely jelentőségéről Hanó Miklós alpolgármester, Opauszki Zoltán tanácsnok és Szente Béla önkormányzati képviselő adott tájékoztatást szerdán. A Modern Városok Programban a rossz minőségű járdák, utak újulnak meg, illetve számtalan földes utca kap aszfaltot.

A Magyar Közlöny múlt pénteken megjelent száma szerint azonnali hatállyal bővült a Magyar Kormány és a békéscsabai önkormányzat közötti megállapodás, azaz a Modern Városok Program, amely részeként rég nem látott úthálózat fejlesztés kezdődhet a megyeszékhelyen – erről számoltak be részletesebben szerdán.

Békéscsaba alpolgármestere hangsúlyozta, hogy a helyi Fidesz-frakció évekkel ezelőtt kezdeményezte az utak és a járdák megújítását a lakossági igények felmérését követően. Hanó Miklós hozzátette: 1997-ben már volt hasonló jellegű beruházás, de az mindössze két évig tartott és összesen 400 millió forintot szántak rá. Kiemelte: ezúttal a város 2,3 milliárd forintot járdafelújításra, további 1,5 milliárd forintot meglévő utak fejlesztésére, míg 5,5 milliárdot a földesutcák burkolására kap a kormányzattól. A járdafejlesztés befejezési határideje 2021. december 31.

– A külső területekben lakóknak is joguk van megfelelőminőségű életet élni, de a városnak önállóan nincs pénze ilyen mértékű megújulásra. Az elmúlt 100 évben nem volt ekkora útfejlesztési beruházás. Maga a folyamat idén indul el, miután megtörténnek az egyeztetések a képviselő-testület többi tagjával, hiszen ők ismertetik majd a körzeteikben lévő problémákat. Ezután közöljük az utcák listáját. A munkálatok első körben ott kezdődnek el, ahol sokan laknak, azt viszont hangsúlyozzuk, hogy egy utcában csak az egyik oldalon újul meg a járdaburkolat, mivel az a cél, hogy hosszútávon minden utca rendelkezzen normális minőségű járdával – fogalmazott.

Az alpolgármester hozzátette: Herczeg Tamás lobbiereje kellett ahhoz, hogy bővíteni tudják a Modern Városok Programot, illetve megköszönte Orbán Viktor miniszterelnöknek a forrás biztosítását.

A város környezetvédelemért és turisztikáért felelős tanácsnoka arról beszélt, hogy az elmúlt tíz évben jelentős kommunális fejlesztések történtek a megyeszékhelyen, kiemelte például a megújuló szennyvízhálózatot. Opauszki Zoltán hangsúlyozta, hogy az útfejlesztési beruházás történelmi jelentőségű.

– Ilyen nagyságrendben, ilyen rövid idő alatt ekkora jelentőségű alapszolgáltatás-fejlesztés a városban még nem történt. A belváros már megújult, most pedig a kertvárosi részek felújítására koncentrálunk. Minden békéscsabai polgárt azonos jogok illetnek meg, azonos szoláltatásokat kell biztosítanunk számukra. Turizmust elsősorban ott lehet építeni, ahol a lakosok jól érzik magukat, ehhez pedig kellenek a magas színvonalú alapszolgáltatások – mondta a tanácsnok.

Az 1. számú választókerület képviselője kiemelte, hogy Gerlán majdnem minden utca földes. Szente Béla hozzátette: ahhoz, hogy méltó életkörülményeket teremtsenek, elsődleges lépés a burkolt utak építése. Elmondta: a kerékpárútfejlesztés is zajlik, de ez most egy tervezési probléma miatt megakadt, ugyanakkor az eredeti határidőre elkészül majd.

– Fontos, hogy a járdák is rendben legyenek. Összeségében nézve évtizedes lemaradást kell pótolnunk, hiszen egyes helyeken nem lehet a járdán babakocsival vagy kerekesszékkel közlekedni. Ilyenkor az útra mennek ki az emberek, ami veszélyes. Ha Békéscsaba környezetét teljes mértékben sikerül környezetcentrikus gondolkodással megújítani, akkor az ország egyik legszebb városa lehet. A Hatvanezer Fa Egyesület sokat dolgozik a zöld felületek növelésén, a Fidesz-frakció pedig kezdeményezte, hogy többet foglalkozzunk a csapadékvíz elvezetéssel, amelyhez jó minőségű árkokra van szükség – zárta a képviselő.

Forrás: behir.hu, Hidvégi Dávid