Tájékoztatót adott ki a NAIH: ekkor kérhet a munkáltató oltottságra vonatkozó adatokat

Fotó MTI

Tájékoztatót tett közzé a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) arról, hogy a munkáltatók megismerhetik és nyilvántarthatják-e azt, hogy dolgozójuk beoltatta-e magát.

A hatóság számos megkeresést kapott mind a köz-, mind pedig a magánszférába tartozó szervezetektől annak kapcsán, hogy jogosultak-e kezelni – megismerni, nyilvántartani – a foglalkoztatottak új típusú koronavírus elleni védettségének tényére vonatkozó adatokat. A NAIH ezért tett közzé egy online tájékoztatót.

Általános iránymutatásuk elsősorban

  • a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) hatálya alá tartozó jogviszonyokra irányadó, és
  • az abban foglaltak kizárólag a jelenlegi járványügyi helyzetben alkalmazandóak
    – írja a szakszervezetek.hu.

    A védettség ténye egészségügyi adatnak minősül, ezért a munkáltatónak csak bizonyos esetekben van joga ezt kérni a munkavállalótól. A NAIH álláspontja szerint a hatályos szabályok alapján munkajogi, munkavédelmi, foglalkozásegészségügyi, valamint munkaszervezési céllal, egyes munkakörökben vagy foglalkoztatotti személyi kör esetében szükséges és arányos intézkedésnek minősülhet a munkavállaló koronavírus elleni védettsége tényének munkáltató általi megismerése.

    A hatóság azonban hangsúlyozza, hogy az egyéb, munkavégzésre irányuló jogviszonyokra – például a megbízási, vállalkozási típusú jogviszonyok, a közszférában ágazati jogszabályok alapján történő foglalkoztatás esetében – jogviszonyonként eltérő jogi szabályozás vonatkozik, ezért a hatóság álláspontja szerint indokolt és szükséges, hogy a jogalkotó egységesen rendezze a munkavégzésre irányuló jogviszonyok során a védettség tényének igazolásával kapcsolatos követelményeket.

Forrás: hrportal.hu