
A 2025. május 31-éig pályázható, a köznevelési intézmények általános infrastruktúra fejlesztésére, korszerűsítésére, átalakítására és bővítésére szolgáló TOP Plusz‑3.3.3‑23 felhívás keretében az iskolák iskolakert építésére vagy fejlesztésére, s akár virágágyás telepítésére, magaságyás kialakítására vagy erkélyekre történő virágültetésre is pályázhatnak. A 429,1 millió forintos keretösszegből az oktatási intézmények fizikai környezetének – például az iskolaudvar, közösségi terek és egyéb oktatási célú helyiségek – fejlesztésére keretében lehet a fenti – a Kisgazda Polgári Egyesület által is ösztönzött – fejlesztésekre pályázni. Javasoljuk tagtársaink részére ezért, hogy hívják fel a környezetükben levő oktatási intézmények, iskolák szíves figyelmét erre a pályázati lehetőségre és ösztönözzék ezeket az intézményeket iskolakertek létesítésére és fejlesztésére.
A pályázati felhívás nagy hangsúlyt fektet a zöldterületek megőrzésére, fejlesztésére és a biológiai sokféleség előmozdítására. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a kertészeti elemek – például egy jól megtervezett iskolakert, ahol virágágyások, magaságyások vagy erkélyeken elhelyezett növények révén támogatható az oktatási környezet, illetve a diákok számára élményszerűen közvetíthető a természetes környezethez való kötődés – szervesen illeszkednek az intézmény általános infrastrukturális fejlesztési céljaihoz, úgy ezek a tevékenységek a pályázat keretében finanszírozhatóak lehetnek.
Egyes támogatási lehetőségek:
- Tevékenységi körök és finanszírozás: A felhívás keretében támogatott tevékenységek között szerepelnek azok a munkálatok, amelyek során az iskolaudvarok és a közösségi terek átalakítása, korszerűsítése, valamint azok funkcionális bővítése valósul meg. Ilyen fejlesztési elemek közé tartozhat a zöldterületek (pl. burkolatlan, természetes felületek) megőrzése és bővítése, ami a kertészeti megoldások – például az iskolakertek kialakítása – részeként is értelmezhető.
- Integrált projektként történő pályázás: Az iskolák esetében a támogatási kérelmet egy-egy intézményre vonatkozóan kell benyújtani, melyben több feladatellátási helyszínt is fel lehet venni. Ha a pályázatban a kertészeti elemek – például az iskolakert fejlesztése vagy a diákok részére biztosított természetismereti/kertészeti oktatás – integrált részét képezik a teljes infrastrukturális fejlesztési csomagnak, akkor az ezekre irányuló beruházási igények is elszámolhatók. Fontos, hogy a projekttervben részletesen indokolni kell, miként járulnak hozzá ezek a tevékenységek az intézmény oktatási és környezetfejlesztési céljaihoz.
- Felhasználási, dokumentálási és elszámolási szabályok
- Felhasználás: A támogatás elsősorban az épület- és infrastruktúrafelújításra, korszerűsítésre vonatkozik. Az olyan beruházási tételek, amelyek az iskolaudvar átalakítását, zöldterület fejlesztését, illetve a hozzá kapcsolódó kültéri berendezések beszerzését célozzák, a pályázat keretében támogatottak.
- Dokumentálás: A támogatási kérelmezőknek a projekttervben részletesen be kell mutatniuk a tervezett munkálatok műszaki leírását, beleértve a kivitelezési ütemtervet, a helyszínrajzokat, vázlatrajzokat, valamint a fotódokumentációt a meglévő állapotról és a megvalósítandó fejlesztésekről. Ezen dokumentumoknak meg kell felelniük az online kitöltés során előírt követelményeknek, és a hitelesítést minősített elektronikus aláírással vagy az ePapír szolgáltatás segítségével kell elvégezni
- Elszámolás: A felhívásban meghatározott elszámolható költségek között szerepelnek azok az összegek, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a beruházási munkálatokhoz. A pályázónak pontosan nyilván kell tartania a számlákat, költségelszámolási dokumentumokat, valamint elkülönítve kell vezetnie azokat a tételeket, amelyek más pályázati forrásból érkeznek (például az épületenergetikai korszerűsítés esetében). A támogatás vissza nem térítendő, előleg igény esetén akár 100%-os előleget is lehet kérni, amennyiben a feltételek teljesülnek.
Összegzés:
A pályázati felhívás bár nem tartalmazza különálló kategóriaként az iskolakertek építését vagy a kertészeti oktatást, az ilyen típusú fejlesztési elemek – ha integrálisan, az iskolaudvar, zöldterület fejlesztése és a diákok környezetismereti képzésének javítása érdekében kerülnek beépítésre – finanszírozhatóak lehetnek a TOP_Plusz‑3.3.3‑23 keretében. A pályázatban részletesen indokolni kell, hogyan szolgálják ezek a tevékenységek az intézmény átfogó fejlesztési céljait, és be kell tartani a támogatás felhasználására, dokumentálására és elszámolására vonatkozó előírásokat, amelyek a felhívás különböző fejezeteiben (pl. 7. fejezet) kerülnek ismertetésre.
Ezért, ha egy iskola úgy gondolja, hogy az általuk tervezett kertészeti fejlesztési elemek – mint például iskolakert, virágágyások, magaságyások, erkélyekre ültetett növényzet vagy a diákok kertészeti oktatása – szervesen illeszkednek az intézmény általános infrastrukturális fejlesztési tervébe, akkor pályázati támogatást kérhetnek ezekre a célokra is, feltéve, hogy a pályázatukban megfelelően indokolják és dokumentálják az előirányzott beruházásokat.
A pályázati felhívás és dokumentáció a következő linken érhető el: TOP_PLUSZ-3.3.3-23-SO2 alapadatai – Pályázati Portál
A Kisgazda Polgári Egyesület a kezdetektől fogva szorgalmazza a gyermekeknek a 10 esztendős koruk fölötti, az életkoruknak megfelelő mezőgazdasági alapismereti oktatását. Játékos formában és élményszerűen meg kell szerettetni a gyermekekkel, a termőfölddel történő gazdálkodást. Az iskolakertben termő újhagyma, zöldpaprika és paradicsom legyen a gyerekek uzsonnájának a kiegészítője. Kóstolhassák meg azt, amit ők termeltek az iskolakertben. Az iskolakertből származó zöldhulladékon nevelt házinyulak pedig az óraközi szünetekben legyenek a házkörüli kisállattartás oktatása céljából szeretettel takarmányozható, friss ivóvízzel itatható és jutalmul megsimogatható jószágok. Magyarország rendkívül értékes termőföld-vagyonnal rendelkezik. Nemzeti érdek, hogy a felnövekvő generációk ezt a hatalmas értéket szeressék és meg tudják tartani, valamint azon éppen a kistelepülések lakói eredményesen tudjanak gazdálkodni. Javasoljuk tagtársaink részére ezért, hogy hívják fel a környezetükben levő oktatási intézmények, iskolák szíves figyelmét erre a pályázati lehetőségre és ösztönözzék ezeket az intézményeket iskolakertek létesítésére és fejlesztésére.