Sokba kerül a magyar Forma-1 – a kormány sem elégedett?

Forrás: wikipedia.org, Planet Labs SkySat satellite.

Nem először és nem utoljára – időnkénti kellemetlen megjegyzéseim miatt – a pártcsaládomban neves személyiség rosszallását sikerült elérnem, mert a Forma 1 megrendezését költségesnek és a környezetvédelem elleni rossz propagandának mondtam. Felvetettem, hogy hozzáértő személy szíveskedjék megmondani a Formai 1 rendezése, az ezzel kapcsolatos létesítmények felépítése, fenntartása hogyan viszonyul az innen nyert bevételekhez. Nehezményeztem, hogy ez a rendezvény olyan, mintha arra oktatnák a nagyközönséget, hogy eregessék csak a levegőbe feleslegesen a rengeteg üzemanyagot, mindehhez dübörögjenek, ahogyan csak a motorból kifér. A részemre érkezett válaszból megértettem, hogy én vagyok a törpe minoritás. Most talán változhat a nézőpont. (TKB)

A költségvetés számára nagyon költséges esemény a magyar Forma-1-es futam és a Hungaroring fenntartása.

A magyarországi Forma-1-es versenyek jogdíja az állami kézben lévő Hungaroring Sport Zrt.-nek tavaly 13,6 milliárd forintjába került. Ebből nem egy fillért sem tudott a társaság kigazdálkodni, az államtól 14,2 milliárd forintot kapott a cég – írja a G7.hu.

A lap szerint a mogyoródi versenypálya fenntartására, valamint a versenyek megrendezésére éves szinten 20 milliárd forintra  van szükség, a kiadásoknak a harmadát sem képes a Hungaroring Zrt. saját forrásból állni. Ez egyben azt is jelenti, hogy még akkor is veszteséges lenne a cég, ha ingyen – például a jogdíjak kifizetését megspórolva – rendezhetné meg a Forma-1-es Magyar Nagydíjat.

Bár az idén a versenysorozat jogtulajdonosa Formula One Management Limited engedett a jogdíjból, mert a koronavírus-járvány miatt a futamokon nem lehetnek nézők. A lap cikke szerint a jogdíjcsökkenés 2,8 milliárd forintos spórolást jelent, de mivel tavaly a jegybevételek 2,7 milliárd forintot tettek ki, így lényegében ezt az összeget engedte el a jogtulajdonos.

Piaci alapon a Hungaroring működtetése nem túl jó üzlet. A kiadásokhoz képest nem sikerül növelni a bevételeket. Ráadásul a Forma-1-es versenyekre 2027-ig kell fizetni a tetemes jogdíjat,az eredeti szerződés még 2026-ig szólt, de az idei jogdíjelengedés fejében tolták ki egy évvel ezt az időpontot.

A G7 következtetése szerint feltehetően a magyar kormány sem elégedett a Hungaroring működésével. Bár 2017-ben Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 35 milliárd forintot ígért a Hungaroring fejlesztésére, de ez a beruházás még várat magára. Jelzésértékű az is, hogy a magyar MotoGP versenyeknek sem a mogyoródi pálya ad majd helyet, hanem egy új, 56 milliárdos – és szintén veszteségesnek tűnő – pályát épít az állam Hajdúnánáson.

Forrás: napi.hu