Nincs megállapodás az Audi és a szakszervezet között / Leállt a termelés az Audi ingolstadti üzemében a győri sztrájk miatt

Az Audi Győri Motorgyárában megállt a szalag. Nincs bérmegállapodás. - A kép forrása: totalcar.hu

A munkáltatónak a sztrájkból már több kára van, mintha megkötötte volna a munkások által kért bérre az új szerződést. Aligha lesz más választása az Audi győri vállalatának, mint az, hogy enged a jogos követelésnek. (KPE)

Az MTI legfrissebb értesülései szerint hétfőn sem állapodott meg az Audi Hungaria Zrt. és az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) az idei évi bérekről az estébe nyúló tárgyalássorozat alatt, a sztrájk kedden is folytatódik. A távirati iroda információit az érintettek nem erősítették meg.

Az Audi győri motorgyárában napok óta tartó sztrájk megbénította az Audi német autógyártó ingolstadti üzemében a gyártást, ahol hétfőn, kedden és szerdán is leállnak a szalagok – közölte a társaság szóvivője hétfőn. A szóvivő tájékoztatása szerint több ezer járművet nem tudnak legyártani, mert hiányoznak hozzájuk a Győrben készülő motorok, és egyelőre nem tudni, hogy mikor indulhat újra a termelés. Folyamatosan értékelik a helyzetet, napról-napra megvizsgálják, hogy lehet-e már folytatni a munkát – tájékoztatott a szóvivő. Az Audi másik németországi üzeme, a neckarsulmi gyár nem állt le, szerdáig van megfelelő számú motor a járművek összeszereléséhez. Győrben nemcsak Audi, hanem Volkswagen márkájú járművekbe is készítenek motorokat. Ezzel kapcsolatban a VW egyik szóvivője az MTI-nek elmondta, megtették az ahhoz szükséges lépéseket, hogy a sztrájk a lehető legkisebb mértékben befolyásolja a termelést, így a Volkswagen márkájú járműveket gyártó üzemekben nincs is fennakadás a győri sztrájk miatt. A hvg.hu arról számol be: az Audi Hungária január 26-án két év alatt megvalósuló, 11+11 százalékos emelést ajánlott a dolgozóknak, vagy 2019-ben 10-15 százalék közötti sávos emelést és 2020-ban egységes 5 százalékos emelést, az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) azonban mindkét ajánlatcsomagot elutasította. Szimacsek Tibor, az AHFSZ elnökségi tagja közölte: a szakszervezet alapvetően üdvözölte a cégvezetés 26-ai ajánlatait, amennyiben szerkezetileg ezeket már úgy építették föl, ahogy a szakszervezet a követeléseit, így érdemben össze lehet vetni a kettőt. A szakszervezeti vezető szerint ugyanakkor tartalmilag még mindig hatalmas a szakadék a cég ajánlata és a munkavállalók követelései között, az ajánlatokat ezért utasították el. A hvg.hu megjegyzi, hogy a dolgozók körében már nincs egység az egyhetes sztrájkot illetően, „egy névtelenséget kérő állítólagos dolgozó” szerint az AHFSZ nem tájékoztatja megfelelően a dolgozókat a cégvezetéssel folytatott tárgyalásokról, és olyan munkavállaló is akad, aki úgy érzi, a szakszervezet túl messzire megy, túl sokat követel, így végső soron a munkavállalók megélhetésével játszik. Semleges álláspontot foglal el a magyar kormány a győri Audi-gyár dolgozóinak sztrájkjával kapcsolatosan – nyilatkozta Kovács Zoltán államtitkár az Euronewsnak. Kovács Zoltán úgy fogalmazott: „csak egy megoldás van az ilyen viták rendezésére, ez pedig a kompromisszum a munkáltatók és a munkavállalók között. Az elmúlt hetekben sokat foglalkoztunk ezzel a kérdéssel, és hiszünk benne, hogy a jogi környezet lehetővé teszi mindenki számára, hogy harcoljon a saját igazáért. A végén azonban kompromisszumra van szükség.” Aggodalommal szemléli a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) az Audi győri gyárában zajló sztrájkot – erről a köztestület elnöke beszélt a Világgazdaságnak. Parragh László szerint a csütörtök óta tartó munkabeszüntetésnek van egy szélesebb kontextusa annál, mint hogy milyen nyomot hagy az Audi termelésében, ez pedig az, hogy a teljes magyar gazdaságnak is komoly károkat okozhat. Parragh László szerint „az események erősen rongálják a Magyarországról alkotott befektetői képet, amely eddig megbízhatóságot és kiszámíthatóságot mutatott”. (Forrás: MTI)