
Szerdán délután kezdett elterjedni a közbeszédben és a sajtó egy részében, hogy a kormány lefújta a mohácsi híd építését. Nos, a valóságban erről nincs szó, sőt, éppen ellenkezőleg: már a kivitelező kiválasztását célzó közbeszerzési eljárás előkészítése zajlik, s kormányhatározat is született az építkezés megvalósításáról.
Miután nyilvánosságra került a Gyurcsány-párt politikusa, Vadai Ágnes az építési és beruházási miniszter, Lázár Jánoshoz intézett kérdésére adott válasz, nevezetesen, hogy mely állami beruházások leállításáról döntött a kormány, s abban szerepel a mohácsi Duna-híd is, a közbeszédben az terjedt el, hogy végleg lefújták a beruházást.
Tény, a szóban forgó listán valóban szerepel a mohácsi híd is, fontos tudnivaló, hogy arra nem most, hanem jóval korábban került fel, s azóta bizony sok víz lefolyt a Dunán.
Említhetjük például Orbán Viktor februári évértékelőjén elmondottakat. A kormányfő így fogalmazott: „marad a keleti országrész felzárkóztatásának terve is. Ideje, hogy végre gazdaságilag és az életszínvonal tekintetében is egyesítsük Hunniát és Pannóniát. Ezért hidakat építünk a Dunán, a paksit mindjárt befejezzük, a mohácsit hamarosan megkezdjük.”
Persze – mondhatnák az örök károgók – a szó elszáll. Nekik is címezve felidézzük, hogy idén áprilisban kormányhatározat is rendelkezik a mohácsi beruházásról:
„A kormány egyetért azzal, hogy az 1526. évi mohácsi csata a magyar nemzet és a keresztény Európa történelmének olyan meghatározó eseménye, amelynek 500. évfordulója alkalmából történő méltó megemlékezés történelmi, kulturális, nemzet- és külpolitikai, illetve térségfejlesztési szempontból is kiemelkedő jelentőséggel bír” – olvasható a kormányhatározatban.
A kabinet támogatja, hogy a nemzet méltó módon emlékezzen meg az ütközet 500. évfordulójáról, ezért a programok és beruházások előkészítésére és megvalósítására idén és jövőre mintegy hatmilliárd forintot különítenek el.
A megvalósításért Lázár János építési és közlekedési miniszter, Nagy István agrárminiszter és Hargitai János, a térség országgyűlési képviselője, a program miniszteri biztosa felel.
Az infrastruktúrát érintő fejlesztések a következők lesznek a kormányhatározatban foglaltak szerint:
az M6-os autópályának a horvát határig történő megépítése a Bóly és Ivándárda közötti, mintegy 20 km-es szakaszon, a mohácsi Duna-híd, az új országos közforgalmú kikötő megépítése.
A beruházás leállításáról szóló friss híresztelések kapcsán Hargitai János, a Mohács500 program megvalósításáért felelős kormánybiztost is megkerestük.
A nemzeti oldal képviselője kifejtette, az Építési és Közlekedési Minisztérium azokat a beruházásokat függesztette fel, amelyekben ugyan döntések születtek hosszú évekkel ezelőtt, de a fizikai kivitelezés nem indult el, azaz nem nyitották meg az építkezéshez szükséges elektronikus naplókat. Az új Mohácsi Duna-híd programja azonban még ekkor nem tartott ebben a szakaszban, viszont azóta jelentős előrehaladást sikerült elérni.
– Elkészültek a kiviteli tervek, sőt immár a kivitelező kiválasztását célzó közbeszerzési eljárás előkészítése zajlik, ha ez befejeződik, s megvan a kivitelező, akkor kezdődhet az építkezés – fogalmazott Hargitai János, aki hozzátette, a reális forgatókönyv az, hogy még ebben a kormányzati ciklusban megkezdődhet a híd fizikai kivitelezése.
Milyen lesz az új Duna-híd Mohácsnál?
A Magyar Építők még tavaly decemberben számolt be arról, hogy Mohács két (Mohács és Újmohács), a Duna által elvágott részét összekötő híd megépítése újabb lépcsőfokhoz érkezett, miután elkészültek és jóváhagyást is kaptak a kiviteli tervek. Ezáltal a megvalósítás soha nem látott közelségbe került.
A Duna felett átívelő híd és a hozzá csatlakozó M6-os autópálya, valamint az 51. számú főút közötti úthálózat terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából készítette.
A Speciálterv honlapjáról az derül ki, hogy egy
– 750 méter hosszúságú,
– 18 ezer négyzetméter felületű,
– kétszer kétsávos,
– hármas tagolású és acélszerkezetű híd készül.
A klasszikus kosárfüles kialakítású átkelő támaszkiosztása 270 + 250 + 230 méter. Ezzel sikerült elérni, hogy a támaszok nem kerületek fokozottan védett területre. A szerkezeti magasság 2,75 méter, az ívtartó magassága a pályaszint felett pedig 37,62 méter. Helyet kapott egy egyoldali, kétirányú kerékpárút a híd déli oldalán, ami a helyi hivatásforgalmi kerékpározás, illetve a térség EuroVelo kerékpárút-hálózat részévé válik.
A tervekről látványvideó is készült: Érdemes hangsúlyozni, hogy nem csupán a hídról van szó, hanem az ezzel összefüggő úthálózatról is.
Első ütemben az útpálya alföldi oldali szakaszán az újmohácsi csomópontig kétszer egy sávos, másodrendű főút épül ki, az M6-os autópálya csomópontjáig pedig a tervezett útpálya kétszer két forgalmi sávos lenne. Az új nyomvonal az 57. számú főút része lesz, az érintett szakasz az 51. számú főúttól az M6-os autópályáig húzódik. Érinteni fogja Csátalja, Sárhát, Mohács, Újmohács városrészét, valamint Mohács, Lánycsók és Bácsfapuszta területeit. A tervezők hangsúlyozták: a kialakított nyomvonal az érzékeny területek figyelembevételével, azok elkerülésével készült. Ezenfelül szó van még egy kikötőfejlesztésről is. Ha mindez valóban létrejön, megnyílhat az út, hogy Mohács meghatározó logisztikai bázissá váljon.
Forrás: bama.hu