Nem csak a jövő épül, hanem a múlt emlékhelyei is megújulnak Magyarországon

Fotó Paks-Press Hírügynökség

Az elmúlt időszakban számos, Magyarországon folyó fejlesztésről számoltunk be, köztük új nagyberuházásokról és patinás műemléképületek rekonstrukciójáról egyaránt. A közlekedési infrastruktúra fejlesztése érdekében számos új autóút mellett több híd is épül legnagyobb folyóinkon, emellett visszanyerik régi fényüket olyan történelmi emlékhelyek, mint – például – a szigligeti és a diósgyőri vár. Cikkünkben a teljesség igénye nélkül bemutatunk néhány nagyszabású, a jövőt építő vagy éppen a múlt emlékeinek megőrzését célzó beruházást.

A Déli Körvasút fejlesztése Budapesten

A Déli Körvasút fejlesztése az első olyan vasúti beruházás, amely Budapesten belül új megállókkal és sűrűbben járó vonatokkal az ingázók és a városban közlekedők érdekeit is nagymértékben szolgálja. A Déli Körvasút bővítésével három új megálló is épül, így teljesen új, eddig hiányzó közlekedési kapcsolatok jönnek létre az elővárosok, valamint budapesti városrészek között. A Déli Körvasút egyik új pesti megállója a Népliget lesz, a másik a Közvágóhíd, a budai oldalon pedig az Infoparknál készül a Nádorkert megálló.

Az új déli összekötő vasúti híd

Április végén megindult a forgalom a fővárosban az új déli összekötő vasúti hídon a Rákóczi híd mellett. A hidat – amely a déli körvasútsor fontos eleme lesz – nyugodtan nevezhetjük fővárosunk legújabb hídjának, hiszen a régi, elavult hídszerkezeteket teljesen kicserélték. Segítségével Budapest gyorsabban és kényelmesebben átjárhatóvá válik vasúttal; a vasút lesz a legjobb közlekedési eszköz az elővárosokból, és sokkal többen fogják használni Budapesten belül is. Ez Magyarország „legokosabb” hídja: a szenzorok segítségével a nap 24 órájában, folyamatosan mérik a vonatok hídra gyakorolt hatását, a mérnökökhöz minden információ valós időben eljut.

A komáromi Monostori híd

Tavaly szeptember közepén adták át a Magyarország és Szlovákia között összeköttetést létesítő komáromi Monostori hidat, amelynek alapkőletételére 2017. októberében került sor. A 600 méter hosszú hídon kétszer egysávos főút vezet át a Duna felett, kerékpárutat és gyalogosjárdát is kialakítottak rajta.

A képre kattintva tekintse meg galériánkat az országszerte folyó nagyszabású fejlesztésekről és a múlt emlékeinek megőrzését célzó rekonstrukciókról!

15A Rákóczi híd és a déli összekötő vasúti híd a Mol épülő székházából fotózva 2021. augusztus 3-ánForrás: MTI/Máthé Zoltán

A Kalocsa-Paks Duna-híd

Idén júniusban letették a Kalocsa-Paks Duna-híd alapkövét: az új Duna-hídnak köszönhetően Kalocsa és az M6-os autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő hozzávetőlegesen 15 percre rövidül. Az 512-es főút 7-es kilométerszelvénye után a Duna felett egy új, 2×1 sávos, a kétoldali hullámtéri résszel együtt összesen 946,2 méter hosszúságú, 10 támaszú híd épül. A 2024 nyarára elkészülő projekt a 20. híd lesz a Duna magyarországi szakaszán. A híd és a hozzá kapcsolódó 25 kilométeres úthálózat kivitelezésének összértéke 92 milliárd forint.

A tiszaugi Tisza-híd

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában nettó 51,3 milliárd forint értékben jön létre az M44-es 10 kilométeres szakasza. A beruházás különlegessége az 556 méter hosszú Tisza-híd, amely olyan egyedülálló szerkezettel készül, amiből Európában egyetlen sincsen, és a világon is csak néhány hasonló épült. A pilonok deformált ellipszis alakúak, ami rendkívül egyedi látványt nyújt, és a szerkezetet ekhós szekérhez teszi hasonlóvá. A műszaki átadás-átvételre augusztus 31-én kerül sor.

Új Ipoly-hidak

Új híd épül az Ipoly folyón Ipolydamásd és a szlovákiai Helemba között, európai uniós támogatással. A projekt a szlovák-magyar Interreg Program keretében, a teljes költség 6 millió 759 ezer euró (mintegy 2,4 milliárd forint). Emellett még további két híd jön létre 2023-ig Magyarország és Szlovákia között az Ipolyon, méghozzá Nógrád megyében, Őrhalom és Ipolyvarbó, illetve Drégelypalánk-Ipolyhídvég között.

A vasszentmihályi völgyhíd

Rendkívüli látványt nyújt az 575 méter hosszú vasszentmihályi völgyhíd, amely a Körmend, Szentgotthárd és Rábafüzes közötti összeköttetést biztosító M80 autóút részeként valósul meg. A 11 támaszú híd 22 méteres pillérei ívelik át a Vörös-patak völgyét, illetve a Nemesmedves-Vasszentmihály közötti utat. Ez az az ország egyik leghosszabb völgyhídja. 

A két év múlva Budapesten megrendezésre kerülő atlétikai világbajnokság helyszíne lesz a Nemzeti Atlétikai StadionFotó: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

A miskolci Y-híd

A különleges fejlesztések közé tartozik a Miskolcon a vasút felett átívelő háromágú Y-híd, amely egy, az egész borsodi megyeszékhely közlekedésére kiható, komplex, nettó 13,5 milliárd forintos beruházás részeként valósul meg.

A Nemzeti Atlétikai Stadion

A 2023. évi atlétikai világbajnokságra épül a Nemzeti Atlétikai Stadion a IX. kerületben. A projektben a VITUKI eddig ipari területenként ismert telepének és Duna-parti területének rehabilitációja, valamint a főváros számára egy új, nyitott sport- és rekreációs közpark valósul meg a Rákóczi híd, a csepeli HÉV vonala, a Csepel-sziget északi része és a Duna által határolt területen.

A hatalmas stadion ellenpontja lesz az a 168 méter hosszú, légies és karcsú – „Robinson hídnak” is nevezett – osztószigeti gyalogos- és kerékpáros híd, amely a sportrendezvények alkalmával a sportolókat szállító kisebb járművek átvezetését is szolgálja majd. 

Az Esztergomi bazilika rekonstrukciója

A világon egyedülálló megoldások alkalmazásával, 2023-ra teljesen megújul Magyarország legnagyobb temploma, az esztergomi Nagyboldogasszony- és Szent Adalbert-főszékesegyház. A 2019 tavaszán kezdődött beruházás értéke 13 milliárd forint.

Az Egri Bazilika felújítása

Jól halad a hazánk második legnagyobb templomának számító Egri Bazilika felújítása. A tervek szerint 2022 őszére fejeződhet be a főszékesegyház teljes külső- és belső rekonstrukciója, amelyet két ütemben valósítanak meg.

Nagyszabású feladatot jelent a Magyar Állami Operaház külső-belső felújításaForrás: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Megújul a Magyar Állami Operaház 

A korábban elkezdett külső munkálatok megkezdése után már folyik a hazánk egyik legfontosabb műemlékének számító Operaház belső felújítása is, amelynek során a belső tereket, burkolatokat és díszítőelemeket restaurálják.

A diósgyőri vár felújítása

Az ütemterv szerint haladnak a diósgyőri vár nagyszabású felújítási munkálatai, amelyek során lépten-nyomon visszaköszön a történelem. A projekt 12,7 milliárd forintból valósul meg, és jövőre 2022 fejeződhet be a rekonstrukció.

A szigligeti vár rekonstrukciója

470 millió forint GINOP európai uniós támogatás és 60 millió forint önkormányzati önerő segítségével megvalósult Szigliget várának részleges rekonstrukciója, és június második felétől ismét látogathatóvá vált az erődítmény. A vár részleges rekonstrukciója keretében megújult a Tóti Lengyel-kapu és unikális ejtőrácsos kapuszerkezete, a Török Bálint-kaputorony, háromszintessé alakult a Bencés-torony, újjáépítésre került az egykori Palota és a Felsővár számos kisebb téregysége. 

Átadták Tatán a felújított Esterházy-kastélyt

Május végén átadták Tatán a felújított Esterházy-kastélyt; a több évig tartó korhű rekonstrukció a Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft. beruházásában összesen 2,4 milliárd forintból valósult meg a Nemzeti Kastélyprogram keretén belül.

Forrás: origo.hu