Megindult a baleset körülményeinek vizsgálata, áldozatok és túlélők felkutatása

Megindult a baleset körülményeinek vizsgálata, áldozatok és túlélők felkutatása. A szerdai dunai hajóbalesettel összefüggésben a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) nyomozói gyanúsítottként hallgatták ki a szállodahajó ukrán állampolgárságú kapitányát – közölte a rendőrség csütörtök este az MTI-vel.

A 64 éves odesszai lakost kihallgatását követően őrizetbe vették, és előterjesztést tettek letartóztatása indítványozására. Meghallgatták a rendőrök a szerdán este balesetet szenvedett Hableány elnevezésű turistahajó tulajdonosait és teljes cégvezetését – nyilatkozta Tóth Mihály, az Európa Cégcsoport és a Panorama Deck Kft. szóvivője csütörtökön az MTI-nek. A hajózási társaság a balesetben érintett utasok és legénység számára azonnali pénzügyi segítséget ajánl fel. A baleset okainak feltárásában a vállalat a hatóságokkal mindenben együttműködik, és azonnal felállított egy belső vizsgálóbizottságot a körülmények feltárására. Pál Adrián rendőr ezredes az Országos Rendőr-főkapitányság csütörtök délelőtti sajtótájékoztatóján elmondta: büntetőeljárás keretében, szakértők bevonásával vizsgálják, mi vezethetett a szerda esti dunai hajóbalesethez. Hozzátette: továbbra is 21 eltűnt személyt keresnek, ez most a hatóságok legfontosabb feladata. Az ezredes arra is kitért: az ütközés előtt a Hableány turistahajó befordult a Viking szállodahajó elé, ezután történt a tragédia.

Pataki Zsolt Gábor tűzoltó ezredes elmondta, hogy a Duna teljes déli szakaszán folyik az áldozatok és a lehetséges túlélők felkutatása; felvették a kapcsolatot a szerb hatóságokkal is. Az M1 tudósítója azt jelentette, két holttestet a Rákóczi hídnál, egyet pedig az M0-s autópálya déli szakasza közelében találtak meg a vízben. A 24.hu információi szerint túlélők után már nem kutatnak, legalábbis búvárokkal nem. A Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság szakembereinek tapasztalatai szerint elhúzódó kutatás várható a szerdai dunai hajóbaleset után, mert a keresést nehezíti a magas, továbbra is emelkedő vízállás, a folyó nagyon erős sodrása, és rosszak a látási viszonyok – közölte a rendőrség csütörtök délután a honlapján. – Ausztria a Cobra különleges egység tíz búvárját küldte csütörtökön Budapestre, hogy támogassák magyar kollégáikat a dunai hajóbalesettel kapcsolatos mentési munkálatokban, a mentési szakértők az eltűnt délkoreai utasok keresésében vesznek részt – közölte az osztrák belügyminisztérium. – Eközben a Magyar Nemzet belügyi forrásból arról értesült: csütörtök délután felfüggesztették a Hableány kirándulóhajó elsüllyedt roncsának felderítéséhez elengedhetetlen előkészületeket, mivel akkora a folyamatosan áradó Duna sodrása, hogy a nehézbúvárok nem tudnak lemerülni.

Kásler Miklós emberi erőforrás-miniszter csütörtöki, az Uzsoki utcai kórházban tartott sajtótájékoztatóján ismertette: az Uzsokiba, a Honvédkórházba és a Szent Imre Kórházba vitték sürgősséggel a hét megmentett túlélőt, akik közül négy főt már ki is engedtek. A három kórházban lévő ember állapota kielégítő. A Népszava arról ír, hogy a szerdai hajóbalesethez megérkező mentőautó három könnyű sérültet vett fel, ám legalább fél óráig nem tudtak elindulni, mivel a sérülteket egyik megkeresett kórház sem tudta pillanatnyilag fogadni. A lap úgy tudja, a katasztrófa egyik áldozatát a helyszínen laikusok próbálták újra éleszteni, majd a reanimálást később átvette a helyszínre érkező mentős egység egyik munkatársa, de már ő sem tudott segíteni a szerencsétlenül járt utason.

A Duna fővárosi szakaszán hajózás biztonsági kérdései Tarlós István főpolgármester az Indexnek azt nyilatkozta: meg kell vizsgálni, jó helyen vannak-e a szállodahajók a belvárosban, ez ügyben Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel is egyeztet, hogy közösen találjanak megoldást. Hozzátette: a folyami közlekedés szabályainak megállapítása nem fővárosi kompetencia. Tarlós közölte: a BKV vezérigazgatója elrendelte a közlekedési társaság kishajóinak műszaki felülvizsgálatát, elsősorban azokét, amiket a BKV bérbe szokott adni magánvállalkozóknak. A főpolgármester hozzátette, hogy napirenden van a BKV kishajóflottájának fejlesztése, megújítása is. Ezzel párhuzamosan, Gyöngyösi Máté, a Közlekedő Tömeg elnökségi tagja az ATV Start csütörtöki adásában arról beszélt: a BKV-nál lévő hajók átlag élettartama körülbelül 50 év, ami rendkívül magas. A Közlekedő Tömeg szerint azonnal felül kéne vizsgálni az összes hajót, ami a BKV alvállalkozóinál teljesít szolgálatot.

Szalma Botond, a Magyar Hajózási Országos Szövetség korábbi elnöke, a Mahart volt vezérigazgatója a Népszavának azt mondta: korábban ő maga is tett olyan javaslatot a kormányzatnak, hogy a nagy hajók Újpesten, illetve a Szabadság-híd alatt kössenek ki. A köztes területen az utasokat a kisebb hajókat üzemeltető magyar vállalkozások vigyék el várost nézni, végül azonban a szállodahajókat üzemeltető társaságok lobbi ereje győzött, így a nagyméretű szállodahajókat beengedték a belvárosi folyószakaszra.

Az Index a Korean Times nyomán arról cikkez, hogy több, korábban Budapesten átutazó dél-koreai állampolgár is élesen kritizálta a magyar hajókat a biztonság-technikai hiányosságok miatt. A Napi.hu a hajótragédia kapcsán arról ír, hogy nagy hiányosságok vannak a dunai hajók felelősségbiztosításában. A Magyar Nemzet cikke szerint lehetett számítani arra, hogy előbb-utóbb baleset következik be Budapestnél a Dunán, mert a folyó zsúfolt, és sokan nem tartják be a közlekedési szabályokat. (Forrás: index.hu; origo.hu; MTI; Magyar Nemzet)

Vélemény

Többször is megtekintve a szerda esti szomorú tragédiát a parlamenti web-kamera felvétele alapján, mindenféle szakértői okoskodás nélkül azonnal lehet látni, hogy a „Hableányt” megelőző szállodahajó durván megszegi a rá vonatkozó előzési szabályokat. Nem győződik meg az előzés biztonságos végrehajtásának a lehetőségéről, a rendelkezésre álló vízterület és űrszelvény előzéshez szükséges méretéről. Szinte legázolja a már a középső hegymenő hídnyílásban benn lévő, és már csak az áthaladást teljesíteni kényszerülő kishajót. Valószínű, hogy a 160 lóerős (117 KW) teljesítményű fő-gépének a teljesítménye nem volt elegendő az elmeneküléshez. A Margit-híd hídnyílásai olyan szűkek, hogy azon biztonságosan a hajók, a méretüktől függetlenül csak egyesével képesek áthaladni.

Az előző szállodahajó ezt a nagyon durva balesetet csak egy még időben végrehajtott stop-manőverrel, szükség esetén a gépek hátra-menti járatásával tudta volna elkerülni, és segítségére lett volna az, hogy a Folyó a haladási irányával szemben áramlik. Feltehetően, az odafigyelés nélküli hajóvezetői magatartás vezetett ehhez a jóvátehetetlen tragédiához.

A pesti Dunán dolgozó hajóvezetők gyakran mondták eddig is, hogy itt 60 – 70 kisebb hajó mozgásakor már nem kellene a túl-méretes szállodahajóknak és a nagyméretű teherhajóknak is közlekedni esténként. Változatlanul azt gondolja számos hajós-szakember, hogy a Főváros határánál far-, vagy orr-horgonyon meg kell állnia ezeknek a nagy, 60 méternél hosszabb járműveknek este 6 óra és éjfél között. Ez a napi 6 óra csak a városnéző hajózásé kell, hogy legyen Budapesten, ugyanakkor városnéző hajózást a nagy szállodahajók és a 60 méternél hosszabb hajók ne folytathassanak. Lehet azt mondani, hogy például a Gibraltári tengerszorosban sincs ilyen korlátozás, de ott közel 14 kilométer széles a vízterület, a Parlament épülete előtt pedig 330 méter. A Hajózási Szabályzat szerint egy géphajó akkor előzhet, ha az utolért hajót sebességének és/vagy útirányának megváltoztatására nem kényszeríti. (KPE)