Leáll az indonéz pálmaolajexport, rákapcsol az élelmiszer-infláció

Fotó privatbankar.hu

A nyers pálmaolaj világpiaci ára idén történelmi csúcsra emelkedett a gyenge termelés és a háború miatt.

Pálmaolajstop

Indonézia a világ vezető pálmaolaj termelőjeként múlt pénteken bejelentette, hogy be kívánja tiltani a legszélesebb körben használt növényi olaj exportját, ami sokkoló lépésként tovább fokozhatja a világszerte emelkedő élelmiszer-inflációt. A süteményektől a kozmetikai termékekig széles körben használt pálmaolaj és nyersanyaga szállításának leállítása világszerte növelheti a csomagolt élelmiszerek gyártóinak költségeit, és arra kényszerítheti a kormányokat, hogy válasszanak a növényi olajok élelmiszerekben vagy bioüzemanyagként való felhasználása között.

“Ma Indonézia adja a globális pálmaolaj-kínálat több mint felét.”

Joko Widodo indonéz elnök egy videóüzenetben azt mondta, hogy biztosítani akarja az élelmiszeripari termékek elérhetőségét a hazájában, miután a világban rekordmagasságokat ért el az élelmiszer-infláció, azt követően, hogy Oroszország megszállta a fő terménytermelő Ukrajnát. “Figyelemmel fogom kísérni és értékelem ennek a rendeletnek a végrehajtását, hogy a hazai piacon bőséges és megfizethető legyen az étolaj elérhetősége” – mondta az elnök.

Nem mindenki boldog

Atul Chaturvedi, a Solvent Extractors Association of India (SEA) kereskedelmi szervezet elnöke szerint a bejelentés fájni fog a fogyasztóknak a csúcsvásárló India és a többi globális partner országaiban.

“Ez a lépés meglehetősen szerencsétlen és teljesen váratlan” – kommentálta Chaturvedi.

A nyers pálmaolaj – amelyet Indonéziában főzőolajként használnak – világpiaci ára idén történelmi csúcsra emelkedett a növekvő kereslet és a fő termelő Indonézia és Malajzia gyenge termelése miatt, amihez hozzájárult Indonézia januári pálmaolaj-kiviteli korlátozása is, melyeket márciusban feloldottak. Az alternatív növényi olajok árai az április 28-án hatályba lépő intézkedésre válaszul megugrottak. A második leggyakrabban használt növényi olaj, a szójaolaj ára 4,5 százalékkal 83,21 dollárcent/kilogrammos rekordmagasságra emelkedett a chicagói kereskedelmi tőzsdén.

Protekcionizmus

A háztartási termékekkel és élelmiszerekkel foglalkozó vállalatok, köztük a Procter&Gamble, a Nestle és az Unilever a legnagyobb pálmaolaj-vásárlók, az Oreo sütiket gyártó Mondelez International a pálmaolajtermelés 0,5 százalékát veszi fel. Más országok is kísérleteztek a termésprotekcionizmussal, megpróbálva alacsonyan tartani a hazai árakat. Argentína, a feldolgozott szója világelső exportőre március közepén rövid időre leállította a szójaolaj és -liszt új tengerentúli értékesítését, majd 31 százalékról 33 százalékra emelte az exportadó mértékét.

Az Egyesült Államok mezőgazdasági minisztériuma az ukrajnai háború idején exporttilalmak helyett nemzetközi együttműködést sürgetett. A globális étolajárak egyébiránt 2022-ben minden idők legmagasabb szintjére emelkedtek. A világ napraforgóolaj exportjának 76 százaléka a Fekete-tenger vidékéről származik, és a régió kereskedelmi hajózása súlyosan érintett azóta, hogy az orosz erők februárban bevonultak Ukrajnába.

Forrás: Reuters, agroinform.hu, Justin Viktor