
A FIDESZ és a KDNP több képviselője együttes törvényjavaslatot terjesztett az Országgyűlés elé. Ennek keretében módosulhat több olyan törvény, mely a közérdekű beruházások megvalósításával függ össze.
Az köztudott, hogy a közterületet mindenki használhatja, a rendeltetésének megfelelően és – néhány kivételtől eltekintve- ingyenesen.
A várt módosítás értelmében amennyiben a Kormány rendeletben kiemelten közérdekű beruházásnak nyilvánít olyan építési munkálatot, mely legalább 50 %- ban központi költségvetési támogatásból valósul meg, úgy az önkormányzati tulajdonban álló közterületet díjmentesen lehet használni.
Példálózó felsorolás is történik a kiemelten közérdekű cél meghatározására: oktatás, egészségügy, kultúra, sport, városfejlesztés.
Kiemelten közérdekűvé törvény vagy kormányrendelet nyilváníthat egy beruházást és a helyszínt, annak érintett környezetét és a felhasználás szükséges időtartamát is ilyen jogszabályban kell majd rögzíteni.
A fenti építkezések kapcsán tehát a jövőben nem lesz szükség közterület használati díj megfizetésére, ami nem mentesít az egyéb engedélyek beszerzése alól.
A Polgári Kisgazdák üdvözlik és támogatják a társadalom szélesebb körét érintő beruházások megvalósítása olcsóbbá válásának lehetőségét, mert egyes esetekben furcsa ellentmondást szülhet, ha a központi költségvetés komoly összeget szán egy-egy közösségi célú beruházásra, melyből aztán jelentős kifizetés történne a helyi önkormányzatnak.
Módosuló önkormányzatiság = tisztuló közélet
Több kormánypárti képviselő együttesen javasolja az Országgyűlésnek a helyi önkormányzatokról szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény módosítását, amely javaslatot – mint szinte mindig – az élet tett szükségessé. Az önkormányzati képviselő, sőt a bizottság nem képviselő tagja sem folytathat olyan tevékenységet, ,mely a feladatainak ellátásához szükséges közbizalmat megingathatja.
Az általános megfogalmazáson túl kifejezetten is tilos lesz az állam által alapított vagy tulajdoni részesedésével működő gazdálkodó szervezet felügyelőbizottsági vagy ügyvezetési feladatait ellátni.
A helyi önkormányzat által alapított vagy tulajdoni részesedésével működő gazdasági társaság legfőbb szervének sem lehet tagja, közreműködője, képviselet ellátására jogosultja az önkormányzati képviselő vagy a bizottság külsős tagja.
Mindazon települések esetében, ahol a lakosság lélekszáma 3.000 fő felett van, a főállású polgármester a tudományos, művészeti, oktatói tevékenység kivételével munkavégzésre irányuló jogviszonyt nem létesíthet, más kereső foglalkozást nem folytathat, és nem lehet gazdasági társaság személyesen közreműködő tagja.
Minden Polgári Kisgazda reménykedik, hogy a tisztségek halmozásának megszüntetése a helyi képviselők és polgármesterek esetében átláthatóbb helyzetet, tisztább közéletet fog teremteni.
Dr. Bakos Zoltán