Klímavédelem uniós módra: magánrepülővel utaznak a klímakonferenciákra az EU vezetői

Fotó: iszolnok.hu

Az uniós elnökök által klímakonferenciákra való utazás során használt közlekedési eszközök skálája már egy régóta fennálló dilemmára világít rá, történetesen arra, hogy ezek a magas pozícióban lévő vezetők a gyakorlatban hogyan tartsák be azt, amit az üvegházhatású gázok kibocsátásáról prédikálnak, miközben olyan feszített utazási programmal kell szembenézniük, amely a magánrepülést csábító lehetőséggé teszi.

Az Európai Unió elnökei ugyanis a tavaly Egyiptomban megrendezett ENSZ éghajlatváltozási konferenciájára (COP27) is magánrepülőgéppel utaztak. A Politico birtokába jutott repülési adatokból továbbá az is kiderült, hogy Charles Michel, az Európai Tanács elnöke előszeretettel utazik magánrepülőgéppel.

A dokumentum szerint ugyanis a tanács elnöke 2019-es hivatali idejének kezdete és 2022 decembere között vállalt 112 kiküldetésből

mindössze 18 alkalommal utazott kereskedelmi járattal. Mintegy 72 utazást – az összes út közel 64 százalékát – bérelt magángéppel tette meg, így repült többek között a tavaly novemberi egyiptomi COP27-tárgyalásokra és a 2021-es glasgow-i COP26-csúcstalálkozóra is.

Charles Michel az egyiptomi útra Ursula von der Leyent, az Európai Bizottság elnökét is meghívta. A korábbi belga miniszterelnök miután megérkezett Sharm El-Sheikhbe fontos üzenetet intézett az összegyűlt politikusokhoz: „a klímavédelem pisztolya van a fejünkhöz szegezve.  Az időnket kölcsön kaptuk. Mi az éghajlatvédelmi intézkedések bajnokai vagyunk, és azok is maradunk”.

A Közlekedés & Környezet elnevezésű szervezet rámutatott arra, hogy egy magánrepülő óránként 2 tonna, a bolygó számára káros szén-dioxidot bocsát ki. Ez azt jelenti, hogy a Sharm El-Sheikh-i ötórás utazás során Michel és von der Leyen repülőgépe nagyjából 20 tonna káros anyagot bocsátott ki.

Összehasonlításképpen egy átlagos uniós polgár éves szinten körülbelül 7 tonna kibocsátással rendelkezik – hívta fel a figyelmet a Politico.

A COP27 legtöbb küldöttje – köztük a az EU zöld ügyekért felelős vezetője is, Frans Timmermans –, kereskedelmi járatokkal utazott, azonban a Barend Leyts szóvivő szerint a tanács elnöke azért vett igénybe magánrepülőgépet, mert nem állt rendelkezésre olyan kereskedelmi járat, amely időben visszahozta volna Charles Michelt Brüsszelbe.

Charles Michel előszeretettel utazik magánrepülőgéppel

Az Európai Tanács elnöke tavaly 46 külföldi útja közül 28 alkalommal magánrepülőgépet használt. Vonattal csupán három alkalommal utazott.

Az alábbi ábrán a legsötétebb szín a magánrepülőgépek számát, a világosabb soron következő szín az autókat, a felette lévő a kereskedelmi járatokat, a legvilágosabb árnyalat pedig a vonatokat mutatja, melyeket a tanács elnöke vett igénybe az elmúlt évek során.

Az unió szigorítani akarja a személyzet utazására vonatkozó szabályokat

Az országok kormányaitól eltérően az unió nem rendelkezik olyan repülőgépekkel, amelyekkel a vezetőit szállíthatná. Barend Leyts kiemelte, a magánrepülőgép bérlése volt az egyetlen opció az adott körülmények között, tekintettel arra, hogy a bizottság elnökét is meghívták a COP27-re, azt javasoltuk, hogy repüljenek együtt.

Az a tény, hogy mindkét elnök együtt utazott a kollégáival, azt mutatja, hogy mindent megtettek az utazás szervezésének optimalizálása és az ezzel járó szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében” – tette hozzá a szóvivő.

A bizottság korábban a lapnak adott nyilatkozatában kiemelte, Ursula von der Leyen csak kivételes körülmények között – például biztonsági okok esetén, vagy abban az esetben, ha a kereskedelmi járat nem áll rendelkezésre, vagy pedig a járatindulás nem fér össze a napirendi kötelezettségekkel –, használhat charterjáratokat.

Az unió éghajlati céljainak részeként szigorítani akarja a személyzet utazására vonatkozó szabályokat, hogy ösztönözze a környezetbarátabb közlekedési módokat és csökkentse az intézmény károsanyag kibocsátását.

Forrás: politico, hirado.hu