Kékesi Márton: Az agrármarketing támogatásokról

Fotó pixabay

Megjelent a közösségi agrármarketing támogatások felhasználásának módosításáról szóló és az 59/2016. (IX. 14.) FM rendeletet módosító 41/2023. (VII.20.) AM rendelet.

A rendeletmódosítás egyfelől az új közös agrárpolitika elemeinek technikai jellegű átvezetéséből adódik, másfelől néhány egyéb fontos változást is tartalmaz.

(Az Európai Unió 2023–2027-es időszakra szóló új közös agrárpolitikájában (KAP) a korábbi célok mellett az új ciklusban nagyobb figyelmet kapnak a kisebb gazdaságok.  Hangsúlyosabb lett még a hozzájárulás az EU környezetvédelmi és éghajlat-politikai céljaihoz, mindezt úgy, hogy a tagállamok számára a korábbihoz képest nagyobb rugalmasságot biztosít.)

A rendelet szabályozza, hogy a vissza nem térítendő támogatások az alábbi célterületekre vehetők igénybe:

  • mezőgazdasági ágazatban megvalósuló technikai segítségnyújtás:
  • tudástranszfer és tájékoztatási tevékenység,
  • tanácsadási szolgáltatás
  • mezőgazdasági termékkel kapcsolatos promóciós intézkedés.

Ez utóbbira példa, hogy támogatható költségként elszámolhatók kis- és középvállalkozásnak minősülő kedvezményezett esetén verseny, kereskedelmi vásár és kiállítás szervezésével és az azon való részvétellel kapcsolatos költségelemek közül az utazási költségek mellett a megjelenített termékek szállításának költsége is, de egyéb területeken is bővülnek a felhasználás lehetőségei.

A promóciós intézkedések esetén változik a versenydíjként elszámolható összeg mértéke is, valamint egyes esetekben változnak az adatszolgáltatással kapcsolatos szabályok is.

Érdemes tehát tanulmányozni a nem hosszú új jogszabályt mindazoknak, akik valamilyen formában érintettek és minden Polgári Kisgazdának javaslom, hogy mielőbb éljen az Európai Unió által is támogatott lehetőségekkel.

Kékesi Márton, KPE szakértő