Így szabnák át a tanári életpályamodellt

Fotó Magyarországi Evangélikus Egyház

Fellélegezhetnek a tanárok, akár el is törölhetik a kötelező minősítések egy részét.

Tanórán kívüli feladatok és adminisztrációs terhek sorától szabadulhatnak meg a pedagógusok, a Belügyminisztérium ugyanis hajlandó felülvizsgálni, hogy a tanári életpályamodellben tényleg szükség van-e annyi minősítésre, mint amennyire jelenleg kötelezik a dolgozókat. A munkaterhek csökkentésével a tanári pálya vonzerejét növelnék.

https://ad.adverticum.net/external/6563123.html?goa3&v&externalhost=%2F%2Fad.adverticum.net%2Fexternal&statichost=%2F%2Fad.adverticum.net&location=%2F%2Fad.adverticum.net%2Fbanners%2F3142925%2F&target=_blank&timestamp=1667810885657&referer=https%3A%2F%2Fwww.magyarhirlap.hu%2F&referer.e=https%253A%252F%252Fwww.magyarhirlap.hu%252F&cthref=https%3A%2F%2Fad.adverticum.net%2FC%2F6020507%2F6563153%2F656312300%2F1667810885466%2Fwww.magyarhirlap.hu%2F3142931%2F%3Fu%3D2201102591398205474912&cthref.e=https%253A%252F%252Fad.adverticum.net%252FC%252F6020507%252F6563153%252F656312300%252F1667810885466%252Fwww.magyarhirlap.hu%252F3142931%252F%253Fu%253D2201102591398205474912&zone=6020507&goal=6563153&banner=6563123&pageiid=1667810885466&PAGEIID=1667810885466&LOCATION=www.magyarhirlap.hu&l=www.magyarhirlap.hu&ord=1667810885466&imgpre=%2F%2Fad.adverticum.net%2Fbanners%2F3142925%2F&zona=6020507&kampany_id=6563153&uniqueid=2201102591398205474912&uniqueID=2201102591398205474912&UNIQUEID=2201102591398205474912&url%3A3142931=https%3A%2F%2Fad.adverticum.net%2FC%2F6020507%2F6563153%2F656312300%2F1667810885466%2Fwww.magyarhirlap.hu%2F3142931%2F%3Fu%3D2201102591398205474912&url.e%3A3142931=https%253A%252F%252Fad.adverticum.net%252FC%252F6020507%252F6563153%252F656312300%252F1667810885466%252Fwww.magyarhirlap.hu%252F3142931%252F%253Fu%253D2201102591398205474912&title=Advertisement+%236020507&goadebug=1 Meghallotta a szaktárca a pedagógusok szavát, így több ponton is változhat az előmeneteli rendszer. Mindez egy felmérésből derült ki, amelyet a Belügyminisztérium végzett el a tanárok körében, miután átvette a köznevelés irányítását az Emberi Erőforrások Minisztériumától. Pintér Sándorék a munkakörülményeikről kérdezték meg a pedagógusokat és a tanárok munkáját közvetlenül segítő dolgozókat, hogy átfogó képet kapjanak az ágazat fejlesztésével kapcsolatos tervek kidolgozásához. A felmérés két fordulóban, előbb 24 ezer, majd 33 ezer pedagógus bevonásával készült.

Ahogy korábban megírtuk, a tanárokra hamarosan igen jelentős béremelés vár, de úgy tűnik, nem csak a fizetésben lesz változás. A minisztériumi felmérés eredményeiről készült összefoglalóban (amelyet Maruzsa Zoltán államtitkár és Kisfaludy László helyettes államtitkár publikált az Új Köznevelés folyóiratban) az áll, hogy pedagógushivatás vonzerejének növelése értelmében az életpályamodellt is módosíthatják.

Mint írták, a munkaterhek csökkenthetőek például az adminisztráció mérséklésével. Ezzel kapcsolatban pedig fontos feladat megvizsgálni a pedagógus előmeneteli rendszerhez kapcsolódó egyes kötelező tevékenységek (pl. a pedagógus II. fokozat kötelezősége, az önértékelés stb.) jelenlegi formában történő fenntartásának indokoltságát is.

Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy könnyíthetnek a szintlépés vagy a teljesítményértékelés jelenlegi kritériumain, sőt elképzelhető, hogy egy részüket akár el is törölhetik.

Ismert, jelenleg a pedagógus II. fokozat elérése mindenki számára kötelező, vagyis előbb-utóbb részt kell venni a továbblépéshez szükséges minősítő eljáráson, ami bizony nem kevés többletteherrel jár. A minősítő eljárás keretében egy portfóliót kell összeállítani, amelyben a nevelők bemutatják saját szakmai pályafutásukat, és dokumentumok sorával (óratervek, esettanulmányok) igazolják a pedagógiai jártasságukat. A portfóliót azután szakértői bizottság értékeli, de az eljárás keretében a foglalkozásokat, órákat is meglátogatják a szakértők. A portfóliókészítés kritériumai a kezdetekhez képest már sokat egyszerűsödtek, ám azok teljesítése még így is durván két hónapnyi aktív munkát igényel.

A felmérésben a válaszadó pedagógusok több mint háromnegyede (76 százaléka) vélte úgy, hogy az előmeneteli rendszerben a pedagógus II. fokozat megszerzése lehetne opcionális, és ha a tárca tényleg ad a tanárok szavára, akkor elképzelhető, hogy a jövőben nem lesz muszáj mindenkinek átesnie a minősítésen.

Sokaknak okoz bosszúságot a néhány évente kötelező önértékelés is, amely ugyancsak többletfeladatokkal és tetemes dokumentációval jár. A pedagógusok önértékeléséhez szintén kapcsolódnak óralátogatások, interjúk, dokumentumelemzések, sőt bizonyos esetekben munkatársak, szülők, tanulók véleményét is be kell kérni. Az önértékelési eljárásokat ráadásul az egyes pedagógusokra, a vezetőkre és az intézmények egészére is el kell végezni.

A kérdőíves felmérésből egyébként az derült ki, hogy a tanárok számára igenis fontos a visszacsatolás, sőt a többség kimondottan igényli, hogy legyen érdemi külső értékelés, amelynek eredménye aztán megmutatkozik a bérekben, juttatásokban. A jelenlegi formájukban túlságosan bürokratikus eljárások azonban egyszerűsödhetnek, a BM legalábbis azt írta, hogy

fontos számára a pedagógusok véleménye, a szakmai párbeszéd, a felmérésben megfogalmazott tanári javaslatok beépítése pedig az előttünk álló időszak egyik legjelentősebb feladata.

Rögzítették továbbá: a jövőben folytatni kell azt az infrastruktúra-fejlesztési programot is, amelynek részeként az elmúlt ciklusban mintegy 4500 helyszínen valósultak meg kisebb-nagyobb beruházások.

Forrás: Magyar Hírlap

https://www.magyarhirlap.hu/belfold/20221106-igy-szabnak-at-a-tanari-eletpalyamodellt