Három egyszerű módszer szülőknek, amivel fenntarthatóságra taníthatják gyermekeiket

Fotó: Juhári Andrea, boon.hu

Az egészséges életmód már nem csak arról szól, hogy tudatosan táplálkozunk és rendszeresen mozgunk. A Földünkről való gondoskodás is szerves része kell, hogy legyen. Különösen, ha hosszú távon gondolkodunk.

Ha kevesebb mérgező anyagot használunk otthonunkban, a családunk egészségének megőrzése mellett a Földünk megóvásáról is gondoskodunk. A kettő kéz a kézben jár, és egyre nagyobb szükség van rá.

Mit jelent a fenntarthatóság?

A fenntarthatóság legelterjedtebb meghatározását 1987-ben az ENSZ fogalmazta meg:

“A fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely megfelel a jelen igényeinek anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékeinek a saját szükségleteik kielégítésére és életstílusuk megválasztására való képességét.” (Brundtland-jelentés, 1987, ENSZ)

Vagyis, a fenntartható fejlődés során nem használunk fel minden, korlátozottan hozzáférhető nyersanyagot, vagy például nem szennyezzük be visszafordíthatatlanul a vizeinket.

A szülőktől kapott minta szokássá válik a gyerekek számára, ezért nagyon fontos, hogy odafigyeljünk a fenntarthatóságra a hétköznapokban. Íme három egyszerű módszer, amivel tehetünk a fenntartható fejlődésért, és a gyermekeinknek is egyszerűen átadhatjuk. Ezzel nem csak a családunk, de a bolygónk jóllétéről is gondoskodhatunk.

  1. Vásárlás a helyi termelőktől

Ételünk a gyógyszerünk és életerőnk. Nem mindegy, mit vásárolunk, és hol.

A fenntarthatóság egyik alappillére, hogy helyi termelőktől szerezzük be a friss, érett, sokkal kevesebb vegyszerrel kezelt zöldségeket és gyümölcsöket.

Kialakulhat velük egy bizalmi kapcsolat, megkérdezhetjük, miből és hogyan készültek a termékeik, figyelnek-e a fenntarthatóságra.

A közös piacra járás és beszélgetés minőségi időtöltés, és még abban is segít, hogy gyermekeink felelősségteljes, tudatos felnőttekké váljanak. Közben elmagyarázhatjuk, hogyan kerül az áru a földből a mi asztalunkra; miért fontos, hogy ne finomított és nagyüzemben feldolgozott ételeket egyenek; hogyan hat mindez az egészségükre, az agyműködésükre és a bolygónk jövőjére.

  1. Hulladékcsökkentés, újrahasznosítás és komposztálásTanítsuk meg gyermekeinket a hulladék csökkentésére. Használjunk fel főzésnél, amit csak lehet. Például készítsünk együtt csontlevest. Rendkívül egészséges, és közben megtanulják a gyerekek, hogy ne pazarolják az élelmiszert.

    Kerüljük az egyszer használatos műanyag eszközöket. Vásároljunk újrahasznosítható üvegpalackot, vászontáskát.

    Ha van rá módunk, komposztáljunk. Mutassuk meg gyerekeinknek, hogy ami a földből származik, oda vissza is térhet. Ezzel a környezettudatos megoldással kevesebb szemét keletkezik és javítható a talaj minősége.

    1. Közös kertészkedés és főzés

    A kertészkedés egyik kiváló módja annak, hogy meséljünk a növényekről, azok gyógyító hatásairól, a nap és a föld értékes energiájáról. A veteményekről való gondoskodással felelősségre neveljük gyermekeinket. Nem csak a környezetükkel, de saját testükkel is tudatosabban bánnak majd.

    A kertben közösen megtermelt zöldségek és gyümölcsök gondozása, valamint fogyasztása életre szóló élmény lesz.

    A közös főzés amellett, hogy ugyancsak minőségi időtöltés, tanulságos is. Gyerekeink tanulhatnak a felhasznált zöldségek és fűszernövények jótékony hatásairól, az egészséges táplálkozásról. Az ételek elfogyasztásában is sokkal motiváltabbak lesznek.

    A közös főzés után pedig jöhet a közös takarítás. Használjunk vegyszermentes tisztítószereket. Mondjuk el, miért fontos ez. A felhasznált víz végül visszakerül a földbe, ahonnan minden elindult. Ne mérgezzük, gondoljunk a jövő generációra!

    Forrás: mindbodygreen.com, magyarmezogazdasag.hu, Rizsányi Rózsa