Hanó Miklós értesítése alapján: Nem érdemes telezsúfolni a legkisebbek mindennapjait

Fotó femina.hu
Fotó behir.hu

Megkezdődött a tanév, ezzel együtt számtalan kicsiknek és nagyobbaknak való szabadidős foglalkozás is. A szülők igyekeznek a lehető legtöbbet megadni a gyermekeiknek, ám a pszichológus szerint egy egészséges óvodásnak, kisiskolásnak még a játék, az elcsendesülés az elsődleges.

– Nimród hamarosan úszni és kézilabdázni fog suli után – mesélte el egy békéscsabai édesanya, aki jelenleg az első osztályos kisfiú pici testvérével van otthon. Hozzátette, figyelik majd, nem lesz-e az iskolakezdés mellett sok a két sportág, de tudják, hogy fiuk rendkívül mozgékony, otthon unatkozna.

Egy kétgyermekes gyulai édesanya elárulta, lányai közül az idősebbik, Bogi néptáncra, képzőművészeti szakkörre és lovagolni jár. Ezek az órák heti három napot vesznek igénybe, a foglalkozásokat össze kell egyeztetni a napi tanulnivalóval is, ami komoly logisztikát igényel.

– Szeretném ha kiderülne, miben tehetséges, természetesen közben tekintettel vagyok a kapacitására, teherbírására – árulta el az anyuka, hozzátéve, kisebbik lánya még óvodás, ő az intézményen belüli lehetőségek közül választ a saját ízlése szerint. Főként a finommotorikát igénylő gyakorlatokban ügyes, de a legtöbb szabadidejét még játékkal tölti.

Szicsek Margit tanácsadó szakpszichológus megerősítette,

az egyéni igényeket érdemes nézni, nem azt, hogy a gyermek kis barátja milyen pluszfoglalkozásokra jár.

Hozzátette, amikor a szülők a későbbi érvényesülés érdekében viszik egyik különóráról a másikra a gyermeküket, akkor bizony tévednek. Aláhúzta: nem a kognitív leterhelés fogja a kicsi jövőjét megalapozni, hanem a fejlett érzelmi intelligencia és a megfelelő empatikus képesség.

– Elsősorban az számít, hogy a gyermek hogyan viszonyul önmagához, képes-e rugalmasan másokra hangolódni. Ha különórák hada várja, előbb-utóbb fáradt lesz és nyűgös, ami átragad a családtagokra, ezzel pedig egy ördögi kör veszi kezdetét – hangsúlyozta a szakember, hozzátéve,

ha a szülők jól ismerik a csemetéjüket, és nem a régi, saját, be nem teljesült vágyaikat akarják megélni a gyereken keresztül, hanem a lányuk, fiuk egyéni igényeihez igazodnak, akkor jó úton járnak.

Szicsek Margit szerint óvodáskorban és alsó tagozatban egyetlen dolog számít, hogy a gyermek jól érezze magát a bőrében, legyen minél több lehetősége játszani, otthonában is kikapcsolódni, lecsendesedni.

– Ne különórákra, nyelvtanfolyamra vigyük nap mint nap, ne hajszoljuk, inkább tartsuk szem előtt, hogy minden gyerek más tempóban érik, ne ijedjünk meg, ha a miénk lassabban – sorolta a tanácsadó pszichológus, aláhúzva, a mai gyerekek egyébként is szorongóak, ennek tetejében még az infokommunikációs eszközök is áthuzalozzák őket. Türelmetlenebbek, érzékenyebbek, nem szabad belőlük még „versenyparipát” is faragni. Szicsek Margit kiemelte,

egy szerető, jól működő családban növekvő gyermeket elég inger ér ahhoz, hogy adottságaihoz mérten fejlődjön.

Fontos a rendszeresség, azt tanácsolja, legyenek olyan nyugodt családi programok, ahol mindenki bámészkodhat, tűnődhet, leengedhet.

– Legyenek „szent helyek”, például az étkezőasztal, ahová együtt ülünk le, és ahol senki se használhatja a kütyüjét. Meséljünk egymásnak, ne csak este – tette hozzá, kiemelve, ez is fejleszti az oly fontos érzelmi intelligenciát.

Erősítsük, hogy a tudás öröm

Szicsek Margit elmondta, fontos, hogy nap mint nap erősítsük a gyerekben: a tudás öröm.

– Ne piros pontért dolgozzon és ne az ötösért. Az új ismeret megszerzése a kisgyerekekből ösztönös boldogságot vált ki, amit nem szabad kiölni belőlük. Ne erőltessük rájuk a felnőttek megfelelési kényszerét, mert a végén a kislányokból perfekcionisták, a kisfiúkból meg önbizalom-hiányos felnőttek lesznek – sorolta a szakember. Szicsek Margit ehelyett azt tanácsolja, kérdezzük meg a gyerektől rendszeresen, mivel lett aznap okosabb, több. Válasszuk el személyét a teljesítményétől, mert az lényeges igazán, hogy beletett-e minden energiát a felkészülésbe, tiszta-e a lelkiismerete. Az iskolai számonkérés például megmutatja, hol áll, miben kell még javítania, fejlődnie. Ha nem sikerül a kívánt eredményt elérnie, biztassuk, bátorítsuk, hogy a tudás megvan benne, és a befektetett munka később megtérülhet.

Forrás: beol.hu, Nagy Szilvia