Rangos elismerést kapott a szentesi paprika azzal, hogy bekerült a Hungarikumok Gyűjteményébe. A paprika népszerű a magyar háztartások körében, amelyek jóval többet visznek haza ebből a zöldségből, mint a környező országokban élők. Az 500 szentesi és környékbeli termelőt tömörítő DélKerTÉSZ vezetése bízik abban, hogy a hungarikummá vált szentesi paprika még népszerűbb lesz a vásárlók körében, és egyre többen keresik majd a boltok polcain a magyar zöldségeket.
Új elemekkel bővült a Hungarikumok Gyűjteménye és a Magyar Értéktár, az eddigi 79 hungarikumhoz 3 új tag csatlakozott. Az új belépők egyike pedig a szentesi paprika. A szentesi paprikát eredetvédett termékként, ezen a néven 2014 óta értékesítik, ekkor nyilvánította az Európai Bizottság oltalom alatt álló földrajzi jelzéssé az elnevezést – írta a FruitVeB. Az oltalom a fehér tölteni való paprikára, a hegyes erős paprikára, a kápia paprikára, valamint a paradicsomalakú paprikára terjed ki.
Egyhangú támogatást kapott a szentesi paprika
„A Hungarikum bizottság egyhangúlag támogatta a döntést, ez óriási lehetőség és felelősség is. A Szentesi paprika története 150 éve bolgár kertészetként indult, majd ez teljesedett ki az üvegházépítésekkel, termálkútfúrásokkal. A hungarikum elismerés Szentes városának és a szentesi emberek munkájának” – mondta Farkas Sándor miniszterhelyettes, országgyűlési képviselő.
https://adserver.magro.hu/www/delivery/afr.php?zoneid=47&cb=INSERT_RANDOM_NUMBER_HERE Hungarikum lett a szentesi paprika
Népszerű a magyarok körében a TV paprika
A paprikák népszerűek a hazai vásárlók körében: a GfK piackutató adatai szerint Magyarországon a háztartások 95 százaléka vásárol paprikát, és az egy háztartásra jutó átlagos mennyiség 2021 júniusában 13,6 kilogramm volt. Ez jóval több, mint a környező országokban. A DélKerTÉSZ megbízásából készült reprezentatív kutatásból az is kiderült, hogy a gyakran fogyasztott zöldségek, így a paprikák közül a legtöbben – 88 százalék – a tölteni való paprikát (TV) ismerik. 86 százalékkal a második helyre a kaliforniai paprika került, míg 80 százalékkal a hegyes erős végzett a harmadikként.
A boltokban a paprikák közül a legtöbben, 73 százalék a TV paprikát keresik. Utána következik a kaliforniai paprika és a hegyes erős paprika 62 és 46 százalékkal. A harmincasok körében egyébként a pritaminpaprika nagyon népszerű: 49 százalék szokta ezt a fajtát vásárolni, ezzel ennél a korosztálynál ez a második legkedveltebb verzió.
A népszerűség változik
„Bár még messze vagyunk az optimálistól, de a hivatalos adatok szerint növekedett az egy főre jutó zöldség- és gyümölcsfogyasztás is. Míg mennyiségben még mindig a tradicionális paprikafajtákat keresik a leginkább a magyarok, addig főleg a fiatalabb korosztály körében egyre népszerűbbek a különlegességek és a színesebb, édesebb fajták. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy a magyar termelők tudjanak reagálni ezekre az igényekre, folyamatosak legyenek a termékfejlesztések, és itthon is elő lehessen állítani a különlegesebb zöldségfajtákat” – tette hozzá Nagypéter Sándor. A szakember bízik abban, hogy a hungarikumként a szentesi paprika még népszerűbb lesz a vásárlók körében, és egyre többen keresik majd a boltok polcain a magyar zöldségeket és gyümölcsöket.
A DélKerTÉSZ közelebbről
A paprikaféléket 112 hektáron termelő DélKerTÉSZ a 2021-es év első 10 hónapjában csaknem 13 ezer tonna értékesített mennyiséget termelt. A Délalföldi Kertészek Szövetkezete 2002-ben alakult meg, és közel 500 szövetkezeti tagjának – szentesi és környékbeli termelők, családi gazdaságok, társvállalkozók – termelő tevékenységét fogja össze. A DélKerTÉSZ a legnagyobb termelő és értékesítő szövetkezet Magyarországon. A kínálat nagy részét a paprikafélék (étkezési fehér paprika, kápia paprika, hegyes erős paprika) alkotják, de emellett paradicsomot, kígyóuborkát, fejes káposztát és kínai kelt is termesztenek.
Forrás: magro.hu