Gyalogosok és kerékpárosok védelméről…

kerékpárosok. - A kép forrása: bikemag.hu

Az Európai Unió rendeletet fogadott el a gépjárművek fokozott biztonságáról, továbbá az utasok és a veszélyeztetett úthasználók, például gyalogosok és kerékpárosok védelméről, azzal a céllal, hogy jelentős mértékben csökkentse a halálos kimenetelű közúti balesetek számát – közölte az Európai Unió Tanácsa.

Az új szabályok értelmében minden gépjárművet – köztük a tehergépjárműveket, a buszokat, a kisteherautókat és a városi terepjárókat is – számos biztonsági felszerelésekkel kell ellátni. Ezek között szerepelnek intelligens sebességszabályozó rendszerek, indításgátló alkoholszonda (alcolock készülék) beszerelésének előkészítése, a járművezető fáradékonyságának és figyelmének nyomon követésére szolgáló figyelmeztető rendszerek, a járművezető figyelmetlenségét érzékelő fejlett figyelmeztető rendszerek, vészfékjelzések és tolatóradar, valamint úgynevezett eseményadat-rögzítők és pontos abroncsnyomás-ellenőrzést lehetővé tevő rendszerek.

A személygépjárművek és a kisteherautók esetében további biztonsági intézkedésekre is szükség lesz. Ilyenek lesznek a fejlett vészfékező rendszerek, veszélyhelyzetben működésbe lépő sávtartó rendszerek, nagyobb frontális védelmi zóna, amely a veszélyeztetett úthasználókkal – például gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal – való ütközés során képes mérsékelni a sérüléseket.

Az általános előírások és a jelenlegi rendszerek – például a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek és a fejlett vészfékező rendszerek – mellett a tehergépjárműveket és a buszokat olyan módon kell tervezni és gyártani, hogy jelentős mértékben csökkenjenek a jármű körüli holtterek. Olyan fejlett rendszerekkel is fel kell szerelni azokat, amelyek képesek felismerni a jármű közvetlen közelében lévő gyalogosokat és kerékpárosokat.

Ahhoz, hogy a gépjárműgyártók kellőképpen felkészülhessenek az új szabályokra, 30 hónapos türelmi időt szabott meg az EU, vagyis az új kötelező elemek csak 2022 közepén jelenhetnek meg alapfelszereltségként az autókban és tehergépjárművekben. A tapasztalatok szerint szükség is van a türelmi időre, ugyanis az automata vészfék és a sávtartó automatika a gyártók többségénél gyakran fals jelzéseket ad a túl enyhe követelményrendszer miatt. Az EU ezzel kapcsolatban is a szabályok egyértelműsítését ígérte, de konkrétumok nem derültek ki.

flowcycle.hu, MTI