Elhalasztják a BMW magyar gyárának építését!

Forrás MTI, KKM, Kovács Márton

A koronavírus-járvány és az azzal kapcsolatos korlátozó intézkedések miatt alaposan visszaesett a BMW Csoport értékesítése, ráadásul a járvány még jó ideig korlátozni fogja az egész autóipar működését, ezért a BMW célja, hogy megőrizze erős likviditási helyzetét, ennek érdekében pedig felülvizsgálnak minden projektet, beruházást, termékfejlesztést. A vállalat a várható keresletre reagálva hajt végre projekteket, ezért a mostani helyzetben a debreceni BMW-gyár építését egy évvel elhalasztották.

Fogják a költségeket

Ma tette közzé negyedéves jelentését a BMW, amiben már írt arról a menedzsment, hogy erőteljes kötségkontrollt vezetnek be, mert elsődleges a likviditás megőrzése, emiatt a K+F költségeken nem, a beruházásokon viszont spórolnának.

Az idei első negyedévben a BMW szinten tartotta a K+F-költéseket, ezen a költségsoron csupán 1,1 százalékos csökkenés látszik, a BMW 1,38 milliárd eurót költött, viszont a beruházásokat közel harmadával faragták le, a Capex 1 milliárd euróról 31 százalékkal 687 millió euróra csökkent.

A jelenlegi helyzetre tekintettel bizonyos projekteket vagy felfüggesztünk, vagy további felülvizsgálatnak vetjük alá őket. A beruházási költségeket a tavalyi 5,7 milliárd euróról kevesebb mint 4 milliárd euróra csökkentjük 2020-ban, mondta Nicolas Peter, az igazgatóság tagja.

EZ MÁR AZ ELŐSZELE VOLT ANNAK A BEJELENTÉSNEK, AMI A KONSZERN IGAZGATÓSÁGI ELNÖKE ÉS A PÉNZÜGYI IGAZGATÓJA TETT MA DÉLELŐTT, AMIKOR ARRÓL BESZÉLT, HOGY ELHALASZTJÁK A DEBRECENI BMW-GYÁR ÉPÍTÉSÉT, MERT CSÖKKENTENÉK A BERUHÁZÁSI KÖLTSÉGEKET.

Számunkra mindig a várható kereslet a releváns, ezért egy évvel elhalasztjuk a magyarországi gyár üzembe vételét. Alapvetően a jelenlegi helyzetben minden projektet felülvizsgálunk, ebbe beletartoznak az építkezések és a termékekkel kapcsolatos döntések is,

mondta Oliver Zipse, a BMW Csoport igazgatóságának elnöke ma délelőtt a BMW Csoport első negyedéves eredményének a közzétételét követő sajtótájékoztatón.

A magyarországi BMW-üzemen kívül más projekteket is elhalasztunk,

tette hozzá Nicolas Peter

Volt már előzmény

Április közepén már megjelent egy cikk a témában a Portfolio-n, akkor Rózsa Tamás, a Top Tier Consultantstól írt arról, hogy a koronavírus váratlan megjelenése és gyors terjedése borzasztóan nehéz helyzete hozta a globális járműipart egy már eleve kihívásokkal teli időszakban. Az autóeladások drámai zuhanása, a beszállítói láncok megszakadása és a dolgozók egészségének megőrzése érdekében hozott döntések korábban soha nem tapasztalt helyzetet idéztek elő az iparágban. Ráadásul a rendelkezésre álló, kilábalásra vonatkozó lehetésges forgatókönyvek sem adnak okot az optimizmura rövidtávon. Csődhullámtól és sok tízezres elbocsátásoktól ugyanakkor nem kell tartani a magyar autóiparban, az viszont, hogy

A BMW DEBRECENI GYÁRA A TERVEZETT FORMÁBAN ÉS IDŐZÍTÉSSEL NEM FOG MEGÉPÜLNI, SZINTE BIZTOSRA VEHETŐ A TOP TIER CONSULTANTS VÁRAKOZÁSAI SZERINT.

A jelenlegi kihasználatlan gyártókapacitások minimum három éves késleltetést feltételeznek és az akkori piaci viszonyok alapján kell a beruházást majd újra elnyerni, írta akkor Rózsa Tamás.

Tavasszal indult volna az építkezés

Tavaly decemberben jelentette be a BMW, hogy 2020 tavaszán  kezdődik a debreceni gyárának építése. Akkor arról írtak, hogy az építkezést előkészítő munkálatok a tervek szerint haladnak, Debrecen önkormányzata a városrész északnyugati külterületén található ipari terület előkészítési munkálatait végzi. Azt is közölték, hogy a BMW csoport debreceni karrierfejlesztő csapata toborzási kampányt

indít, amelyet 2020-ban Hajdú-Bihar megye egész területére kiterjesztenek.

Michele Melchiorre, a BMW Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a közleményben tökéletes választásnak nevezte Debrecent. Emlékeztettek, hogy 2018 végén kezdődtek meg a gyár földterületi előkészületei: a munkagépek több mint 1,7 millió köbméter földet termeltek ki és forgattak vissza, a mérnökök pedig mintegy 1350 méter hosszú, földalatti csőhálózatot fektettek le, és hozzávetőlegesen 11 ezer méternyi esővíz-elvezető árkot alakítottak ki. Naponta körülbelül 200 teherautó és kamion fordult meg a területen. A tervek szerint haladtak a környék közúti és egyéb infrastruktúra-fejlesztési előkészületei, valamint az építkezést előkészítő munkafolyamatok az ipari park területén.

Az akkori tervek szerint a BMW Manufacturing Hungary Kft. már 2019 végén felállítja az építkezési munkálatokhoz szükséges berendezéseket a leendő üzem területén; az építkezés a cölöpök beágyazásával és a szerkezeti alapok kiöntésével veszi kezdetét jövő tavasszal – írták. A BMW Group  szeptember 24-én írta alá az ipari terület adásvételi szerződését.

Debrecen elsősorban kiváló infrastruktúrája, kiforrott logisztikai kapcsolatai és a beszállítói hálózatba való optimális integrálhatósága miatt előnyös helyszín, a térség magasan képzett munkaerőpiaca pedig újabb kulcsfontosságú tényező. A BMW Group jövőbeni gyáregységének munkatársain felül, a beszállítói hálózat képviselői és a közvetlen szolgáltatók is számtalan munkalehetőséget kínálnak majd az északkelet-magyarországi régióban – jegyezték meg.

Tavaly már elkezdődött az előkészítés

Tavaly májusban már javában folyt a debreceni BMW-gyár területének előkészítése, melynek során a város által korábban megvásárolt 400 hektárnyi terület tereprendezése zajlott.

Globális hálózat tagja lesz majd a debreceni üzem

A BMW világszerte 14 országban, összesen 30 gyártási helyszínen készít BMW-,MINI-,Rolls-Royce-modelleket, valamint BMW-motorokat, járműveit több mint 140 országban értékesíti.

Forrás: portfolio.hu