El kell gondolkodni, hogy például a mezőgazdaságban az otthondolgozás minek minősülne / Mozgolódnak itthon a cégek – Eljön az idő, amikor magadtól döntheted el, hogy az irodából, vagy otthonról dolgoznál?

Fotó: magro.hu

Úgy tűnik még mindig nem dőlt el, hogy mennyire ragad be a home office a járvány lecsengésével, de az biztos, hogy a második hullám még egy lapáttal rátesz arra, hogy felértékelődjön az otthon szerepe és a lakásban kialakított munkaállomás milyensége. Már több hazai cég kötelezte el magát amellett, hogy a vírus miatti félelmek elmúlásával is engedi a dolgozóknak, hogy szabadon eldöntsék, hogy milyen mértékben szeretnének otthonról dolgozni, miközben az irodájukat is megtartják, hogy lehetőség legyen a közös munkavégzésre. Az ismételt felmérések pedig ugyanarra világítanak rá: ha az irodisták dönthetnének, a legtöbbjük a vegyes megoldást, vagyis a felváltott irodai és otthoni munkavégzést választáná. Ha a cégvezetők ennek megfelelően alakítják a jövőre nézve a döntéseiket, akkor felmerül egy következő kérdés: Vajon mi lesz a rengeteg irodaházzal? Ennek fényében, mutatjuk a hasznosítási ötleteket!

Amit eddig látunk, hogy az emberek – főleg, akiknek bevált az otthoni munka és bíznak abban, hogy néhány napot héten vírusmentes időszakban is otthonról dolgozhatnak – jobban odafigyelnek az otthoni környezetükre, például arra, hogy legyen erkély a lakáshoz, fény a szobákban, és akár, hogy ne a város közepén lakjanak egy méregdrágán bérelt, vagy méregdrága, de kisebb lakásban, hanem valahol a városok külső részein élhessenek, kerttel és nagyobb terekkel. Ha már úgysem kell minden nap beutazni, miért ne lehetne egy nagyobb házban, vagy lakásban lakni és elengedni a belvárosi életérzést?

Nemrég a LinkedIn-en indítottak egy szavazást arról, hogy ki, melyik típusú munkavégzést preferálná inkább. A vélhetően nem reprezentatív felmérés több mint 40 ezer szavazatnál jár, és egyértelmű üzenetet közvetít a munkaadóknak.

A 40 EZER VÁLASZADÓ CSUPÁN 8 SZÁZALÉKA SZERETNE TELJESEN AZ IRODÁBÓL DOLGOZNI EZEK UTÁN, ÉS A LEGTÖBB SZAVAZÓNAK – MINTEGY 63 SZÁZALÉKNAK – AZ OTTHONI ÉS AZ IRODAI MUNKÁRA IS SZÜKSÉGE VAN.

Rendkívül fontos most ez a téma, egyrészt az irodapiaci vonatkozások miatt, például, hogy mennyi irodatérre van szükség, milyen szerződéseket fognak ezek után kötni a bérlő cégek, hogyan alakulnak a befektetések és fejlesztések, illetve a HR kérdések miatt is. A november 19-ei Property Investment Forumon pont erről beszélgetnek majd a Mol, a Magyar Telekom és a Telenor képviselői. Mit lépnek a legnagyobb irodaház használók a megváltozott munkakultúrára?

A nagyvilágból már hallani olyan döntésekről, hogy egy teljes, akár több ezer fős cég teljesen átáll otthoni munkavégzésre, ilyen volt például a Twitter bejelentése is. De olyanra is bőven van példa, ahol a járványhelyzettől függetlenül már a vegyes verzióra készülnek. Ráadásul nem is kell messzire menni, mert magyarországi cégre is tudunk példát, a Forbes által készített interjúban Birmacher Barnabás, a Bitrise társalapító-CEO-ja szólal meg, aki egy mobilappokat fejlesztő nagyon gyorsan növő céget vezet és határozott elképzelései vannak arról, hogy igenis kell egy iroda, ahová bemehetnek ötletelni a munkatársak, de közben teljes szabadságot és támogatást kapnak arra, hogy eldöntsék, hogy mennyit szeretnének otthonról dolgozni:

„Tök jó, hogy megtartjuk az irodákat – mert kell, hogy legyen egy közösségi hub, és emiatt meg is tartjuk őket –, de készítettünk egy all remote guide-ot házon belül, ami arról szól, hogyan működünk együtt és kommunikálunk egymással távolról…Ezt meg akarjuk tartani akkor is, amikor majd visszamegyünk.”

A folyamatosan, munkatársakkal is bővülő jelenleg 150 fős cég vezetőjének egyik kulcsgondolata:

Mindenkire rá van bízva, hogy az irodában vagy otthon dolgozik. Támogatjuk, hogyha bejön, legyen egy helye, de közben megfinanszírozzuk azt is, hogy legyen otthon rendes asztala és széke. Ha úgy tetszik, mindenkinek két helye van. Innentől mindenki dönthet, mit csinál, ez biztosan megmarad.

A cégvezető arról is beszámolt, hogy a home office-szal együtt azt is finanszírozniuk kellett, hogy megfelelő körülmények közül tudjanak dolgozni: „Egy dolog, hogy hazaküldjük őket, de finanszíroznunk kellett, hogy legyen ergonomikus asztal, szék otthon is, minden, ami a munkához kell. Ownership mindset megint: mindenki kapott egy büdzsét és eldönthette, mire költi.” – mondta el az interjúban.

De a nagyvállalatok oldaláról is van hazai példa, a Magyar Telekom is hasonló döntésről számolt be egy külföldi lapnak adott interjúban: „A vezetőség úgy döntött, hogy miután minden visszatér a normális kerékvágásba, az alkalmazottaink 40%-a otthonról fog dolgozni.” – mondta el Kutas István vállalati kommunikációs igazgató. 

Forrás: portfolio.hu