
Két FIDESZ-es országgyűlési képviselő a fenti címmel nyújtott be törvényjavaslatot az Országgyűléshez, melynek tárgyalása 2024 tavaszán várható.
A javaslat a 2001. évi CVIII., az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások,valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egy kérdéseiről szóló törvény kiegészítését szolgálja.
Elsődlegesen meghatározták a kapuőr és az online szálláshely-közvetítő fogalmát..
A kapuőrökkel kapcsolatosan előírták, hogy amennyiben a magyartól eltérő jogot kell alkalmazni, úgy a magyarországi lakhellyel, székhellyel rendelkező fogyasztó részére biztosítani kell elérhető módon és magyar nyelven az alkalmazandó joggal kapcsolatos tanácsadást.
A kapuőr számára megállapított fizetési határidő nem lehet hosszabb a teljesítéstől számított 45 napnál.
A kapuőr magyar nyelven működő személyes,telefonos és elektronikus eléréssel rendelkező ügyfélszolgálatot köteles üzemeltetni.
Ugyanez vonatkozik az online szálláshely-közvetítőkre is, ha az ország területén legalább három vármegyében szolgáltat.
Hét pontban felsorolták, hogy mely esetekben minősül tisztességtelennek a szerződési feltétel.
A törvényjavaslatot az indokolja, hogy az elmúlt időben a digitális szolgáltatók mérete hatalmassá nőtt, elérésük problémássá vált.
A szerződések tisztességtelen feltételeket tartalmaztak és visszatérő problémát okozott a panaszkezelés. A külföldi székhelyű cégekkel szinte lehetetlen volt a kapcsolatot tartani.
Tilos lesz az árfolyamkockázatnak a fogyasztóra történő kizárólagos áthárítása.
A javaslat célja a fentiek kiküszöbölése erre az uniós szabályok lehetőséget biztosítanak.
A szolgáltatásoknak könnyen hozzáférhetőnek és ingyenesnek kell lennie!
A rendelkezések megsértése esetén a Gazdasági Versenyhivatal jár el versenyfelügyeleti eljárásban..
A törvény várhatóan 2024. május 1-jén lép majd hatályba.
A Polgári Kisgazdák örömmel olvassák, fogadják a javaslatot, mert az elmúlt időben sajnos elég sok probléma és panasz adódott ezen a területen. Reményt látunk arra, hogy ezek száma csökkenjen, illetve arra is, hogy a panaszok ügyintézése gyorsabb és egyszerűbb lesz.
Dr. Bakos Zoltán, KPE szakértő