Dr. Bakos Zoltán: A választási törvény módosításáról

Fotó depositphotos.com

A demokrácia kiteljesedése, amikor az állampolgárok választás útján nyilváníthatnak véleményt. A választásnak sokféle formája lehet, a forma kihat a tartalomra is. Tökéletes választási eljárás talán  nincs is, de a változtatásokkal, módosításokkal a jogalkotó erre törekszik, amint a mostani új törvény is ezt célozza.

Figyelemmel kell lenni arra is, hogy a választás nem olcsó, tehát csak a szükséges esetekben célszerű azt lefolytatni.

Nem véletlen, hogy a választással kapcsolatos törvény döntő részében sarkalatos, tehát minősített többséggel lehet csak elfogadni.

A települési önkormányzat képviselő-testülete és a vármegyei közgyűlés tagjainak számát az általános választást megelőző év szeptember 1-jei lakosságszáma alapján kell meghatározni.

Igen fontos módosítás, hogy amennyiben a képviselő, vagy a polgármester megbízatása 2024. október 1-jét megelőzően  szűnik meg, úgy időközi választás nem tűzhető ki. Az átmeneti időben az a párt ad új képviselőt, akihez a távozó képviselő tartozott, tehát jogsérelem senkit nem ér!

Az új törvény jelentős részben foglalkozik az elektronikus ügyintézéssel, kapcsolattartással, hiszen a körülmények változása ezt szükségessé teszi./ A fejlődésre jellemző, hogy a telefaxon történő kapcsolattartás megszűnik. / A teljes eljárásra kiterjedően mindezek részletes szabályokat kaptak. Az E-ügyintézés hatálya kiterjed a választási irodákra is, de a választási bizottságokra nem.

A Nemzeti Választási Iroda igen szoros határidőkkel kell hogy dolgozzon, döntéseit haladéktalanul egy napon belül kell közölni. Az Iroda feladata, hogy minden évben a január 1-jei adatok alapján meghatározza  választástípusonként, településenként a választópolgárok számát.

A 17.életév betöltésével kérheti  mindenki a központi névjegyzékbe vételét.

Az ideiglenesen vagy véglegesen külföldön élő személyek nyilvántartása, a velük való kapcsolattartás is  pontosult, még arra is kiterjedően, ha az illető olyan országban tartózkodik, ahol a kettős állampolgárságot nem ismerik el..

Az  Iroda feladata a központi névjegyzék állandó frissítése is, a szavazóköri és a külképviseleti névjegyzék elkészítése.

A mozgóurnát egészségi állapot vagy fogvatartás miatt igénylők és szoros határidőket kell hogy betartsanak, de ebben az esetben mindenki élhet a választás jogával.

A bejelentett és nyilvántartásba vett jelölő szervezetek, jelöltek és listák közhiteles elektronikus nyilvántartását  a Nemzeti Választási Iroda és a nyilvántartásba vevő választási bizottság mellett működő  választási  iroda vezeti.

Ha a listán megválasztott  képviselő kiesik, helyére a jelölő szervezet 30 napon belül jelenthet be jelöltet, ha nincs már ilyen szervezet, a listán soron  következő jelölt szerzi meg a helyet.

A választási eljárás során kifogást  lehet benyújtani a sérelmes döntés ellen, majd a bírósághoz felülvizsgálati kérelmet, ahol három napon belül döntést kell hozni!

Közös lista esetén valamely szervezet kiesése nem szünteti meg a többi részt vevő jogát a megüresedő mandátum betöltésére  listán szereplő eredeti jelöltek közül. Minden szervezet kiesése esetén  a listán elfoglalt helyük sorrendjében szerezhetnek mandátumot a jelöltek.

A választási iroda vezetőjének  fellebbezést elutasító döntése ellen újabb fellebbezést lehet benyújtani, ezen ügyekben a Fővárosi Törvényszék jár el szoros határidővel.. Itt nem kötelező az ügyvédi képviselet, és a típustól függően.

Szavazni átjelentkezés esetén is lehet, betartva a pontos előírásokat. A kérelem visszavonható.

Örömmel emelem ki – mert fontosnak, igazságosnak tartom!-, hogy  a jelölő szervezet jelöltjének és a pártlistán állított jelöltnek is nyilatkoznia kell arról, hogy a kampányköltség  visszafizetésére a párttól való behajthatatlanság esetén kötelezettséget vállal!

Az egyéni listás és az egyéni választókerületi jelölt, valamint a tízezer vagy annál kevesebb lakosú településen a polgármesterjelölt állításához szükséges ajánlások számát a helyi választási iroda vezetője állapítja meg, míg a vármegyei lista állításához  szükséges ajánlások számát a területi választási iroda vezetője, mindkét esetben a választást megelőző hatvanhatodik napon.

A választások elleni bírósági felülvizsgálati kérelmekről a Kúria a beérkezéstől számított nyolc napon belül dönt.

Megnyugtató  , hogy a jövőben a tulajdonos előzetes írásbeli engedélye nélkül nem gyűjthető aláírás a közforgalom előtt nyitva álló magánterületen.

A törvény mellékletei  tartalmazzák a központi névjegyzék,. választójoggal nem rendelkező polgárok, a jelölő szervezetek , jelöltek és listák ,a levélben szavazók adataira vonatkozó nyilvántartási szabályokat.

A Polgári Kisgazdák várják az új törvény gyakorlatban történő megvalósulását, mert okkal bízunk abban, hogy egyszerűsödik és olcsóbb lesz a választási folyamat, de ezzel együtt fennmaradnak a demokratikus fejlődés során kialakult rendszerek.

Dr. Bakos Zoltán, KPE szakértő