
Annyi bizonyos, hogy nem könnyű esti olvasmány az Országgyűléshez február végén benyújtott – indokolással együtt bő 60 oldalas – törvényjavaslat, melynek címe:
A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról.
A javaslat célja, hogy növelje az állami szervek működésébe vetett közbizalmat, javítsa a magánszektor és a közszféra működését, megvédje a magyar életmódot, teljesítse a nemzetközi jogi és az európai uniós jogi kötelezettségeket.
Az állami és az önkormányzati szervek a törvényben foglaltak szerint kötelesek kivizsgálni a panaszokat és a közérdekű bejelentéseket.
Panasz az olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, ez javaslatot is tartalmazhat.
A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, melynek orvoslása a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. Ez is tartalmazhat javaslatot.
Mindkét esetben szóban és írásban is előterjeszthető a kérelem, és ha az nem az eljárásra jogosult szervnél történik, az nyolc napon belül köteles áttenni az ügyet.
Az elintézési határidő 30 nap, különösen bonyolult estben hat hónap.
Nyilvánvalóan rosszhiszemű bejelentés esetén a vizsgálat és az intézkedés mellőzhető.
Az azonosíthatatlan személy által előterjesztett, avagy az ismételt panasz vizsgálata mellőzhető.
Alapos bejelentés esetén gondoskodni kell
- a jogserű állapot helyreállításáról
- a hibák okainak megszüntetéséről
- a sérelem orvoslásáról
- szükség esetén a felelősségre vonás kezdeményezéséről.
Fontos elv, hogy a bejelentőt nem érheti hátrány!
Közérdekű bejelentést a közérdekű bejelentések védett elektronikus rendszerében is meg lehet tenni. Ezen eljárás adatait öt évig kell tárolni.
Az 50 személynél többet foglalkoztató munkáltató belső visszaélés-bejelentési rendszert hoz létre. 250 fő alatt közös rendszer is működtethető.
A bejelentések kivizsgálásában való közreműködéssel szerződés keretében ügyvéd vagy más külső szervezet is megbízható.
A kötelezettségeket foglalkoztatás-felügyeleti hatóság ellenőrzi.
Az állami és az önkormányzati szerveknél belső visszaélés-bejelentési rendszert hoznak majd létre.
Tíz olyan hatóságot határoztak meg, ahol elkülönített visszaélés-bejelentési rendszert hoznak létre. Ezek minden év január 31-ig a bejelentések számát, az elintézés eredményét megküldik az alapvető jogok biztosa részére, aki viszont március 31-ig az összesítést továbbítja az Európai Bizottság részére.
Részletes szabályozást kap a visszaélést bejelentők védelme. Példálózva 15 pontban felsorolták a velük kapcsolatos hátrányos intézkedéseket.
Jogszerű bejelentés esetén az adott személy nem tekinthető üzleti, gazdasági, vagy egyéb titok jogszabályi megszegőjének. Rögzítették a jogszerű bejelentés feltételeit is.
Külön szabályozást kapott a magyar életmód megvédéséhez fűződő közérdekre tekintettel benyújtható bejelentések köre is.
Részletesen szabályozták a bejelentővédelmi ügyvéd tevékenységét.
A végrehajtási szabályok megalkotására a Kormány kap majd felhatalmazást.
Számos törvény egy-egy pontja módosul az összhang biztosítása érdekében.
Kifejezetten is rögzítésre került, hogy a törvény célja a 2019 / 1937 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelés.
A 2-számú melléklet részletesen taglalja a környezetvédelemmel kapcsolatos közérdekű kérdéseket is.
A bejelentéseket kezelő személyek megfelelő képzést kapnak majd feladataik jobb ellátása érdekében.
Jelenleg még nem tudni. hogy a törvényjavaslat mikor lép majd hatályba, de fontosnak tartom, hogy a Polgári Kisgazdák éljenek majd a jogszerű bejelentések lehetőségével, egyben bizakodom, hogy erre egyre ritkábban lesz majd szükség!
Dr. Bakos Zoltán, KPE szakértő