Bringás irányjelzés Magyarországon

flowcycle.hu

Kevesen tudják, hogy az irányjelzéssel kapcsolatos KRESZ-szabályok egy része nem tesz különbséget a járműtípusok között, ezért például az „elindulást, illetőleg az úttestre való ráhajtást irányjelzéssel jelezni kell” kerékpárral is. (24. § (2))

Mivel azonban kerékpárral biztonságosan úgy indulunk el forgalomban, hogy meggyőződünk arról, hogy szabad az út; illetve mivel fél kézzel irányítva a kerékpárt nehezebb biztonságosan elindulni, ezt a szabályt inkább csak abban az esetben tartsuk be, ha sűrű gépjármű-forgalom miatt azt szeretnénk, hogy valaki lemondva elsőbbségéről beengedjen minket (meg fogsz lepődni, milyen előzékeny ilyen esetben a gépjárművezetők nagy része: egy irányjelzéssel induló bringást sok esetben beengednek maguk elé). Ebben az esetben is elinduláskor már két kézzel fogd a kormányt.

Alapesetben tehát inkább ne „indexelj” elindulás előtt, viszont minden esetben hátranézéssel győződj meg arról, hogy másokat nem akadályozva indulsz el!

Irányváltoztatásunkat – felettébb meglepő módon – minden esetben irányjelzéssel jeleznünk kell. (29. § (1)) Érdemes felsorolni tételesen, mit is jelent az járművel történő irányváltoztatás:

  • sávváltás
  • bekanyarodás
  • főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról való letérés
  • úttest szélének vagy képzeletbeli felezővonalának átlépésekor (legritkábban előforduló bringás helyzet)
  • nagyobb mértékű irányváltoztatás sávon belül (pl. kikerüléskor)    […]

Bringával abban az esetben is jelezzük irányváltoztatási szándékunkat, ha haladási vonalunktól nagyobb mértékben kitérünk. A nagyobb mérték kerékpáros léptékkel kb. 50 cm, könnyebben megjegyezhető, ha egy kormány szélességét képzeljük el. Városban sok helyen nincs ennél nagyobb hely egy kerékpár és a mellette elhaladó gépjármű között, így ha egy kátyút, csatornafedelet vagy más akadályt szeretnénk kikerülni, időben jelezzük a manővert a mögöttünk haladóknak. Ez bizony azt jelenti, hogy jó előre, legalább 20-30 méterről észlelnünk kell az akadályt, hogy legyen idő egy biztonságos és informatív irányjelzésre. Az akadályok kikerülése mellett ilyen irányváltoztatás lehet még a balra húzódás (balkanyar előtt) vagy egy sávfoglalás pl. egy beláthatatlan kereszteződés előtt, amikor számíthatunk arra, hogy egy jobbról érkező gépjármű orra belóghat elénk.    […]

Egy Magyarországon nem elterjedt karjelzésről: az angolszász és skandináv országokban (kivált azokban a városokban, ahol bringások tömegei közlekednek) a behajlítva felemelt bal kéz a megállást jelzi a többi közlekedő számára. Mivel a bringákon általában nincs féklámpa (bár elég olcsón hozzá lehet jutni ilyen gadgetekhez is), elképesztően hasznos karjelzés, amit érdemes lenne meghonosítani. Te is segíthetsz benne: a Velo Budapest! városi képzésein is tanítjuk, most pedig a Flowcycle olvasóiban bízunk – kezdjétek el használni ezt a jelzést, amikor „váratlan” (értsd: nem forgalmi okokból, pl. dugóban vagy piros lámpánál) megállást tervezel. Ezzel te magad is nagyobb biztonságban leszel és segíted a többi közlekedőt (leggyakrabban a mögötted haladó kerékpárosokat) azzal, hogy időt hagysz nekik a kikerülésedre. […]

forrás: https://flowcycle.hu , Árva János