Sajnálatos módon mindennap halnak meg emberek autóbalesetben a közutakon. Az ilyen balesetekről szóló híreket már szinte meg sem halljuk, ám ha élemedett korú sofőr okoz halálos balesetet, azonnal megindul a vita: kell-e vezetni még 70-75 év felett, miért kaphatnak jogosítványt az idősek?
Sokan azt mondják, meg kellene határozni a jogosítvány meghosszabbításának lehetséges felső korhatárát, és afölött egyszerűen nem kellene kiadni az okmányt, hiszen időskorban csökken az ember reakció ideje, nehezebben koncentrál, fáradékonyabb, és számos olyan problémája lehet, amely veszélyes, ha volán mögé ül. Akik ezen a véleményen vannak, be kell, hogy lássák: nem vagyunk egyformák! Előfordul, hogy egyesek ilyen mértékkel mérve már 50 évesen sem alkalmasak a vezetésre, míg mások közel a 80-hoz is tisztán képesek gondolkozni, és minden rendben van velük. A ma érvényben lévő jogszabályok értelmében a jogosítvány meghosszabbításához orvosi alkalmasság szükséges, ez dönt arról, vezethet-e?
De vajon kinek a felelőssége, hogy megállapítsa, alkalmas-e valaki arra, hogy jogosítványt kaphasson? Az egészségügyi alkalmasságit az A és B kategóriás jogosítvány esetében a háziorvos végzi. Az embernek megmérik a vérnyomását, leolvastatják vele a látásvizsgáló táblát, van egy belgyógyászati alapvizsgálat, illetve kap egy-két kérdést az általános állapotára vonatkozóan. Ebből azonban nem feltétlenül derül fény számos olyan betegségre, amely egyébként az említett rendelet szerint kizáró ok. Egyszerűen azért, mert soknak nincs látható jele. Távol álljon tőlem azonban a háziorvosok felelősségre vonása, hiszen van nekik éppen elég feladatuk, és sok a várakozó beteg a rendelők ajtaja előtt. A felelősséget nem a háziorvosokra kellene hárítani, hiszen ez minden esetben azé az emberé, aki kimegy a forgalomba. Ha felelőtlenül viselkedik, tudnia kell, hogy nemcsak a saját bőrét viszi a vásárra, hanem adott esetben másokat is veszélyeztet. Az Emberi Erőforrások Minisztériumában azon gondolkodnak, hogy bizonyos kor felett olyan vizsgálatra, vagy teszt bevezetésére lenne szükség, amely képes felmérni a helyzetfelismerési és döntési képességet, továbbá mérhetővé tenné a reakcióidőt. Például mozgó képeket ábrázoló kérdéssorral, amelyhez hasonlók 2016 óta a KRESZ-vizsgán is szerepelnek. Választ nem kaptunk. Reménykedünk, talán nem emelkedik a jövőben az idős sofőrök okozta balesetek száma. (Forrás: feol.hu)
A Polgári Kisgazdák álláspontja: egyetlen statisztikai adat sem igazolja, hogy a halálos baleseteknek az időskorúak nagyobb arányban lennének okozóik, mint azok, akik más korosztályhoz tartoznak. A halálos balesetek túlnyomó része gyorshajtásból, az előzés szabályainak megszegéséből, és nem utolsó sorban a hétvégi diszkó-balesetekből következnek be. Attól tartunk, hogy az utóbbi időkben valóban megszaporodott súlyos balesetek bekövetkezéséért a felelősséget nem azok kívánják vállalni, akiknek a megfelelő hatósági eszközök a birtokukban vannak, inkább egy álságos intézkedéssel hárítani szeretnék a felelősséget. (KPE)