Adatátadás: hivatalból, gyorsan!

Fotó: pecsma.hu
  1. októberétől – de már a június 30-tól esedékes időszakra visszamenőleg – a Kormány 438/2020. számú rendelete értelmében – megváltozik a központi nyugdíjbiztosítási szerv, az egészségbiztosítási szerv, a rehabilitációs hatóság, az állami foglalkoztatási szerv és a munkaügyi hatóság részére történő adatszolgáltatás az adó-és vámhatóság részéről.

Az adatok átadására ezt követően elektronikus úton kerül sor.

A rendelkezés a természetes személyek, a foglalkoztatónak nem minősülő egyéni vállalkozók és az őstermelők által bevallott adatokra vonatkozik.

Egész oldalt tesz ki a szolgáltatandó adatok köre, így csak néhányat emelnék ki ezekből:

név, székhely, személyazonosító adatok adóazonosító jel, társadalombiztosítási azonosító jel. Közölni kell a biztosításban töltött időt, a járulék alapját, a levont járulék összegét, az esetleges elmaradás okát, a szüneteltetés, ellátatlanság idejét, jogcímkódját – és még folytathatnám a sort.

A különféle hatóságok felé gyakorlatilag ugyanazon az adatok kerülnek átadásra, természetesen a feladatukkal összefüggő módosulásokkal.

Az adatszolgáltatásra havonta, a hónap utolsó napjáig kerül sor.

Ellenőrzés, módosítás esetén meg kell ismételni az adatszolgáltatást, ha az a korábbi adatokat érinti.

A bonyolult rendszerből az állampolgárnak annyit kell tudnia, hogy bármikor, amikor nem egyeznek az általunk tudott adatok az állami szerv által nyilvántartott adatokkal, úgy célszerű, ha az alapokhoz, a legelső adatszolgáltatóhoz fordulunk, és ott célszerű ellenőrizni, miből adódik az eltérés? Innen továbblépve egyre kisebb a valószínűsége annak, hogy elírás, stb. miatt történt volna hiba.

A Polgári Kisgazdákat arra buzdítom, hogy bármely eltérés esetén először ne az emlékezetükre, hanem a birtokukban lévő iratokra hagyatkozzanak, és csak ha ezek alapján is más adat szerepel,mint amit hiszünk és tudunk, akkor indítsunk a kijavítással kapcsolatos eljárást.

Dr. Bakos Zoltán