
A tejtermékek után a tartós élelmiszerpiacot vizsgálta át a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Találták pár dolgot, amin ha változtatnak a cégek, olcsóbb lehet itthon jónéhány élelmiszer.
Lezárul a tartós élelmiszerek piacán végzett gyorsított vizsgálatát a GVH. Ezt követően hat javaslatot, illetve intézkedési pontot fogalmaztak meg, amik elősegíthetik az élelmiszerárak csökkenését, így hozzájárulhatnak az infláció letöréséhez. Íme a részletek!
Emiatt kezdett vizsgálódni a versenyhivatal
A GVH a tejek és tejtermékek piaca után másodikként a tartós élelmiszerek piacán indított vizsgálatot. Ez azért volt indokolt, mert sok tartós élelmiszer (például konzerv- és gyorsfagyasztott termék) ára nagymértékben emelkedett a közelmúltban. Sőt, időszakos hiány is volt több tartós élelmiszerből.
Mit vizsgáltak pontosan?
A versenyhatóság a vizsgálat során több helyszíni kutatást végzett országszerte a meghatározó konzerv-, illetve fagyasztott zöldségtermékeket előállító vállalkozásoknál, illetve élelmiszer-kiskereskedőknél. Átnézték például a szerződéseket, beszállítói papírokat, megállapodásokat. Egészen konkrétan az érdekelte őket, hogyan és mennyiből állítják elő a csemegeuborkát, morzsolt csemegekukoricát, csicseriborsót, chilis bab konzerveket, meggybefőttet, gyorsfagyasztott zöldborsót, morzsolt csemegekukoricát, mexikói zöldségkeveréket, gyalult tököt, a hasábburgonyát és gyümölcskeverékeket, illetve a sűrített paradicsomot.
Ez lett az élelmiszer vizsgálat eredménye
A vizsgálat eredményei alapján a versenyhatóság szakértői számos megállapítást tettek, amik alapján összesen hat javaslatot, illetve intézkedési pontot fogalmaztak meg. Ezek mind mind hozzájárulhatnak a piaci verseny erősítéséhez, ezen keresztül pedig az árak mérséklődéséhez – írják a közleményükben. Az inflációt csökkentő javaslataik, észrevételeik a következők:
- A zöldségek és gyümölcsök hazai termelésének ösztönzése.
- Hatékonyságnövelés, megújuló energiaforrások használatának támogatása.
- Termelői összefogás további ösztönzése.
- A kiskereskedők magas nyereséget realizáltak a vizsgált tartós termékeken (25-35%).
- Fenntartható csomagolás ösztönzése, üvegvisszaváltás bevezetése.
- Folyamatos versenyhivatali fellépések.
Hogy miért pont ezek az intézkedések segítenének a GVH szerint, az itt elolvasható.
Forrás: ripost.hu