A Miniszterelnök Úr egyik legjobb döntése a mostani egyiptomi látogatása

Fotó: Shutterstock

A balatonfüredi Polgári Kisgazdák a Miniszterelnök Úr mostani egyiptomi látogatása nyomán röviden felidézték az egyiptomi-magyar kereskedelmi kapcsolatok elmúlt közel 90 éves történetét.

1934. január 23.-án, a magyar királyi kereskedelemügyi miniszter utasította a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaságot, hogy a Földközi-tenger felé irányuló magyar külkereskedelem fellendítése érdekében közvetlen – átrakodás nélküli – és Budapestről induló hajóforgalom lebonyolítására rendeljen meg a Ganz Hajógyár Rt.-nél egy Duna-tengerjáró hajót, mely fedezetéül 498 ezer pengőt bocsátott a hajózási társaság rendelkezésére. A hajó a „Budapest” nevet kapta, és 1934. október 6.-án indult el az első tengeri útjára.

Ez a hajó már az első útján elérte az egyiptomi Alexandriát.

A „Budapest” már az első útja alkalmával is teljes rakománnyal indult, és bebizonyította a magyar hajóépítő mérnökök, munkások és a magyar tengerészek kiváló szaktudását.

A két világháború között az egyiptomi király budapesti látogatása eredményeképpen magyar szakértő vett részt az 1930-ban megnyitott Egyiptomi Mezőgazdasági Múzeum megvalósítási munkáiban. Ezekben az évtizedekben az egyiptomi Királyi Gárda a lovait Magyarországról vásárolta, emellett Egyiptom Budapestről, a Ganz-gyár termékeiből importált motorvonatokat.

Magyarország az egyiptomi gyapot, rizs és mandarin vásárlásában volt érdekelt.

90 évvel ezelőtt a két ország kulturális, kereskedelmi és külügyi kapcsolatai kiemelkedően kiegyensúlyozottak voltak.

Balatonfüreden az 1960-as és 70-es évek technikai sikere a saját gépi berendezéssel hajtott önjáró tolóuszályok építésének hosszú sora volt. Ebből a hajótípusból a Balatonfüredi Hajógyárban Egyiptom részére százharminc folyam-tengeri teherszállító hajót készíttek. Ez azért volt nagy technikai bravúr, mert ezeknek a hajóknak képeseknek kellett lenniük arra, hogy a Sió-csatornán is, és a Földközi-tengeren is egyaránt át tudjanak hajózni.

…A hajótípus jellemzői: a tolórész hossza: 42, 8 méter, szélessége: 7, 5 méter. A beépített motorok teljesítménye 2×120 lóerő volt. A tolt rész hossza 42 méter, szélessége 7, 5 méter. A tolóegység hordképessége 520 tonna. A Földközi-tengeren át Egyiptomba szállított hajókat a Níluson üzemeltették. A feladatuk a Heluáni Cementgyárban előállított áru Asszuánba szállítása volt az akkor épülő új folyami gát építéséhez. Visszafelé az Asszuánban kitermelt építő-köveket juttatták el az északi településekhez, illetve műtrágyát szállítottak Alexandriában, a földközi-tengeri kikötőbe….” Forrás – Wagner Imre – A Balatonfüredi Hajógyár története (1881-1996), Kiadó: Balatonfüred Városért Közalapítvány, 1996, Balatonfüred, 28. kötet

Ezeknek a hajóknak a többsége még napjainkban is hasznos munkát végez a Níluson.

A balatonfüredi Polgári Kisgazdák véleménye az, hogy az egyiptomi-magyar diplomáciai, kereskedelmi, sport- és kulturális kapcsolatoknak ma is realitása és nagyszerű jövője van.

Az egyiptomi Alexandria és Mohács között a XXI. század harmadik és negyedik évtizedében is megvalósítható az átrakodás nélküli, közvetlen teherhajó-forgalom 1800 tonna hordképességű hajókkal. (Dr. Paál Sándor PhD, c. egyetemi docens, méretkorlátozás nélküli okleveles hajóskapitány, a KPE Országos Elnökségének a tagja)