A miniszter beszámolt a Fenntartható Fejlődés Bizottság előtt

A miniszter részletesen beszámolt a Paksi Atomerőmű építésének jelenlegi helyzetéről.

Fenntartható fejlődés bizottsága 2020. október 13.

Süli János, a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter éves meghallgatása.

Kérdések

Schmuck Erzsébet:

  • Mennyibe kerül a beruházás a teljes életciklust számítva?- megjegyzi, hogy a beruházás drága, nem jó a hitelkonstrukció.

Válasz: Kulcsrakész, fix áras szerződést kötöttünk a fővállalkozóval, mindezt úgy, hogy közben a beruházás magyar állami tulajdonban marad. A fix áras szerződés révén a 12,5 milliárd eurós beruházási érték nem emelkedhet, attól eltérni nem lehet.

  • Paks I. és II. párhuzamos működése esetén mi várható?

Válasz: Villamosenergia függetlenség, Magyarországnak szüksége van az új paksi blokkokra ahhoz, hogy a növekvő áramfogyasztás mellett az egyébként uniós szinten is rendkívül magas, 30% körüli importarány ne növekedjen tovább, hiszen külföldi erőművekre nem lehet alapozni hazánk ellátásbiztonságát.

  • Miért van szükség a Kalocsa – Paks hídra? – luxus beruházás, teszi hozzá.

Válasz: Külön költségvetése van a híd építésének. Amellett, hogy a térségnek szüksége van rá, logisztikai segítséget nyújt az erőmű építéséhez.

 

Kocsis-Cake Olivio:

  • Megjegyzi, hogy csökken az áram ára, mi lesz ha így marad?

Válasz: Az atomerőművek jelentősen hozzájárulnak a fogyasztói árak megfizethető szinten tartásához. Magyarországon kb. 37 forintot fizet a fogyasztó egy kilowattóra áramért, az atomerőműveket bezáró, zöld energiát erősen szubvencionáló Németországban ez az érték ennek közel háromszorosa, kb. 108 forint.

 

Keresztes László:

  • Megjegyzi, hogy a hulladék elhelyezése problematikus.

Válasz: Pakson az elhasznált üzemanyag-kötegeket öt évig tárolják biztonságos körülmények között a pihentető medencében. A feldolgozott hulladékot úgy kell elhelyezni, hogy hosszú ideig megbízhatóan el legyen zárva minden élőlénytől, környezeti hatástól és talajvíztől.

A Kiégett Kazetták Átmeneti Tárolója meghatározott egységekből (ún. modulokból) felépülő, kamrás típusú létesítmény, amelyben a kiégett üzemanyag száraz tárolása történik, a végleges elhelyezés előtt 50 évig.

Kékesi Márton